Forskerprosjekt for tidlig karriere (tematisk utlysning)
Last ned utlysningen
Last ned maler
Det kan komme endringer i utlysningsteksten og flere temaer kan bli lagt til, frem til utlysningen åpner i januar 2025.
Viktige datoer
22. jan. 2025
Åpen for søknad
5. mars 2025
Søknadsfrist
1. okt. 2025
Tidligste tillatte prosjektstart
1. apr. 2026
Seneste tillatte prosjektstart
31. mars 2030
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Formål
Formålet med utlysningen er å gi forskere mulighet til å forfølge egne ideer og å lede et forskningsprosjekt innenfor temaene angitt i utlysningen. Utlysningen er rettet mot forskere på et tidlig stadium i karrieren, 2–7 år etter disputas, som har vist potensial til å utføre forskning av høy vitenskapelig kvalitet.
Om utlysningen
Hensikten med utlysningen er å stimulere forskere i starten av karrieren til å lede prosjekter basert på deres egne ideer.
I tillegg til denne utlysningen har vi andre utlysninger med frist 5. mars som er rettet mot forskingsorganisasjoner. Disse utlysningene er:
I tematekstene i denne utlysningen finner du informasjon om hvilke av de andre utlysningene som kan være relevante for det enkelte tema. Vi anbefaler derfor at du også leser gjennom eventuelle andre relevante utlysninger for å se hvilken som er mest egnet for ditt prosjekt. Merk at vi ikke flytter søknader mellom utlysningene, og at det derfor er viktig at du sender søknaden til riktig utlysning. Merk også at du bare kan stå som prosjektleder på én søknad til denne søknadsfristen. Denne begrensningen inkluderer ikke FRIPROs utlysninger med løpende frist. Det er altså mulig å søke til én av de ovennevnte, selv om du har søkt FRIPRO. |
Du kan opprette søknad og fylle inn i søknadsskjemaet fra og med 22. januar.
- Her kan du se en videopresentasjon av hvordan du fyller ut søknadsskjemaet.
- Se opptak av søkerwebinar om mars-fristene for forskere.
Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende.
Hvem kan søke?
Bare godkjente, norske forskningsorganisasjoner kan søke. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner.
Hvem kan delta i prosjektet?
Krav til prosjektansvarlig
Forskningsorganisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn.
Dersom søknaden er et samarbeid mellom flere organisasjoner, sender den prosjektansvarlige organisasjonen inn søknaden på vegne av alle samarbeidspartnere.
Krav til prosjektleder
Krav til erfaring: Du må ha godkjent doktorgrad og det må ha gått mellom to og syv år fra disputasdato til søknadsfristen. Du må ha disputert tidligst 5. mars 2018 og senest 5. mars 2023.
Har det gått mer enn syv år siden disputasdatoen, kan du søke fratrekk for lovbestemte permisjoner, obligatorisk militær- eller siviltjeneste, asylsøker- eller flyktningstatus eller sykefravær i henhold til våre fratrekksregler.
Fratrekksregler
Du kan søke fratrekk hvis du har:
- hatt lovbestemte permisjoner,
- avtjent obligatorisk militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste (opp til 12 måneder fratrekk for hver av disse),
- søkt om asyl eller flyktningstatus (fratrekk for perioden fra innsendelse til du får svar på søknad om asyl eller flyktningstatus og/eller innvilgelse av oppholdstillatelse), eller
- hatt sammenhengende fulltids og/eller deltids sykefravær som tilsvarer minst åtte uker fulltidsfravær
Fratrekksperiodene må ha funnet sted etter disputasdatoen.
For å innvilge fratrekk, krever vi at du legger ved dokumentasjon på det du søker om fratrekk for, når du sender inn søknaden. Du må også fylle inn fratrekket i søknadsskjemaet. Vi aksepterer dokumentasjon fra NAV, lege/helsetjeneste eller andre offentlig organer/instanser (i Norge eller et annet land), og arbeidsgiver. Dokumentasjon fra veileder/tidligere veileder er ikke tilstrekkelig. Hvis du benytter dokumentasjon fra arbeidsgiver, må det være fra administrasjonen hos arbeidsgiver, for eksempel HR-avdelingen. Dokumentasjonen må være på norsk, svensk, dansk eller engelsk, eller det må følge med en godkjent oversettelse til et av disse språkene.
Vi følger permisjonsreglene beskrevet i arbeidsmiljøloven, og du kan søke om fratrekk for permisjoner som du ville hatt krav på hvis du bodde i Norge da du hadde permisjonen. For eksempel kan du få fratrekk for foreldrepermisjon i et land hvor foreldrepermisjon ikke er lovbestemt, hvis du faktisk hadde foreldrepermisjon. Kravet er at du kan dokumentere permisjonen slik vi beskriver over.
Du må jobbe minst 25 prosent av en fulltidsstilling i prosjektet i løpet av prosjektperioden.
Du må være ansatt i minst 50 prosent stilling ved den prosjektansvarlige forskningsorganisasjonen gjennom hele prosjektperioden. Du kan være/bli ansatt i stilling som postdoktorstipendiat, forsker eller en annen vitenskapelig stilling. Du kan, men må ikke, være ansatt hos prosjektansvarlig når du sender inn søknaden.
Krav til samarbeidspartnere
Vi stiller ikke krav om samarbeid i denne utlysningen. Hvis du skal ha med samarbeidspartnere gjelder følgende:
- Det er bare godkjente norske forskningsorganisasjoner (se "Hvem kan søke?" over) eller tilsvarende forskningsorganisasjoner i andre land som kan være samarbeidspartnere og motta støtte gjennom denne utlysningen.
- Andre organisasjonstyper, inkludert bedrifter og andre foretak, kan ikke være samarbeidspartnere i forskerprosjekter.
- Alle samarbeidspartnere skal inngå samarbeidsavtale som en del av kontrakten hvis dere får tildeling fra Forskningsrådet.
Les mer om samarbeidspartnere.
Som prosjektansvarlig eller samarbeidspartner i prosjektet, kan du engasjere underleverandører til å levere tjenester og bidra til gjennomføring av enkelte oppgaver i prosjektet. Underleverandører kan ikke gis rettigheter til prosjektresultater. Organisasjoner som er underlagt regelverket for offentlige anskaffelser, må på vanlig måte gjennomføre valg av underleverandør i tråd med dette regelverket. Du kan ikke ha FoU-leverandører i prosjektet.
En aktør kan ikke ha ulike roller i prosjektet. Det betyr at en underleverandør ikke samtidig kan være prosjektansvarlig eller samarbeidspartner i prosjektet.
Hva kan du søke om støtte til?
Du kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører.
Vi krever at dere i søknaden bryter prosjektbudsjettet ned i følgende kostnadstyper:
- personal- og indirekte kostnader, som er kostnader knyttet til forskertid (inkludert stipendiatstillinger og prosjektleders stilling) ved forskningsorganisasjonene som deltar i prosjektet. For doktorgradsstipend er støtten begrenset oppad til tre årsverk. For postdoktorstipend er støtten begrenset til å vare i minimum tre år og i maksimum fire år. Se Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat.
- andre driftskostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Eventuelle innkjøp fra underleverandører skal føres her. Alle kostnader ført som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden.
- utstyr, som er kostnader som omfatter drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr og forskningsinfrastruktur som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet
Kostnadstypen innkjøp av FoU-tjenester skal ikke brukes.
Dersom doktorgrads- og postdoktorstipendiater inngår i prosjektet og det foreligger konkrete planer om utenlandsopphold for disse, kan dette inngå i søknaden. Forskningsrådet har også en egen utlysning for støtte til utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater. Her kan prosjektleder søke om støtte til utenlandsopphold for stipendiater som inngår i prosjektet, i løpet av prosjektperioden. Merk at utlysningen av midler til utenlandsopphold har en rekke krav til hvem som kan få støtte for utenlandsoppholdet.
Dersom det foreligger konkrete planer for gjesteforskeropphold eller utenlandsopphold for forskere i prosjektet kan dette inngå i søknaden. Reglene for slike opphold, samt satser finner du via siden om budsjettinformasjon (se nedenfor).
Du finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.
Omfanget av støtten
Vi kan gi støtte på 4–10 millioner kroner per prosjekt i denne utlysningen.
Vi stiller ikke krav til egenfinansiering. Dersom våre rundsumsatser ikke dekker alle kostnader for rekrutteringsstillinger i UH- eller instituttsektoren eller for forskerstillinger i UH-sektoren, forutsetter vi at dere dekker mellomlegget med egenfinansiering. For forskerstillinger i instituttsektoren skal du bruke innmeldte timesatser.
Etikk
Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer, og etikk inngår i vurderingskriteriet for Forskningskvalitet. I malen for prosjektbeskrivelse er det et eget punkt som omhandler dette. Beskrivelsen av etikk er først og fremst en forsikring til fagfellene om at det foreligger en plan for å håndtere de viktigste etiske dilemmaene i prosjektet. Dersom dere har behov for å beskrive dette mer detaljert, kan det gjøres andre steder i prosjektbeskrivelsen, eksempelvis under metodevalg, eller dere kan gjøre det i datahåndteringsplan(er) (se under).
Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskerinstitusjon (jf. Lov om organisering av forskningsetisk arbeid). Panelets vurdering og Forskningsrådets vedtak om bevilgning, innebærer ingen forskningsetisk godkjenning.
Forutsetninger for tildeling av støtte
Vi tildeler ikke statsstøtte gjennom denne utlysningen. Dette innebærer at finansieringen kun skal gå til den ikke-økonomiske aktiviteten deres. Vi forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille er på plass. Våre forutsetninger for tildeling og utbetaling av støtte for første år, og eventuelle tilsagn og utbetalinger for etterfølgende år, finner du i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av.
I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss:
- Tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Denne må være på plass innen kontraktsinngåelse for prosjekter med tilskudd fra oss. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor.
- Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
- For alle prosjekter som håndterer data, skal prosjektansvarlig utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad. Her finner dere mer informasjon om krav til datahåndteringsplaner i prosjekter som får finansiering fra oss.
- For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker, stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Det er kun mulig å sende inn søknader rettet mot temaene som er nevnt i utlysningen. Du skal begrunne hvordan søknaden er relevant for temaet i vedlegget Relevance to the topic. Du finner temaene i denne utlysningen gruppert i temaområdene nedenfor. Temaene inneholder spesielle krav og føringer som blir vektlagt i vurderingen av søknaden.
Mat og bioressurser
God dyrevelferd og -helse er en bærebjelke for optimal og etisk produksjon av mat og helt nødvendig for å ta vare på dyrenes egenverdi. Både sjømatsektoren og husdyrproduksjonen har utfordringer med dyrevelferd og helse. Det er et stort behov for kunnskap om hvordan ulike faktorer, alene eller i kombinasjon, påvirker dyrehelse og -velferd. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, nye og eksisterende sykdommer og parasitter, immunologi og smittespredning, genetikk, miljø, teknologi og driftsformer, fôr og ernæring, dyrenes atferd og etisk dyrehold, fangst og avliving.
Avgrensinger
Midlene skal gå til prosjekter som styrker kunnskapen om dyrevelferd og -helse. Prosjektene skal bidra til økt kunnskap om hvordan ulike faktorer påvirker dyrevelferd eller -helse. Temaet inkluderer forskning innenfor alle fag og områder rettet mot forbedring av helse eller velferd for landlevende produksjonsdyr, akvakulturdyr (både ferskvann og saltvann) og/eller under fiske og fangst.
Forskningen skal ha relevans for akvakultur, fiske og fangst eller hold av landlevende produksjonsdyr som gir grunnlag for verdiskaping i Norge. Kjæledyr, konkurransedyr og hobbypreget dyrehold omfattes ikke av dette temaet.
Vi forventer at prosjekter som er relevant for tema «Bærekraftig fôr» søker der. Forskningsrådet har anledning til å flytte søknader til tema Bærekraftig fôr dersom vi mener søknaden er mer relevant der.
Nærings- og fiskeridepartementet og Landbruks- og matdepartementet bevilger midler til denne utlysningen. Tildeling av prosjekter må reflektere midlene bevilget av de respektive departement.
Relevans
Vi vil prioritere søknader som treffer temaets tematikk.
Aktiv deltakelse av minst én internasjonal samarbeidspartner i prosjektet, som har kostnader og involvering i minst én arbeidspakke, vil også telle positivt.
Porteføljevurderinger
Porteføljestyret tar hensyn til følgende faktorer når de tildeler midler:
- karakterene som er gitt i vurderingen av søknadene
- en god tematisk fordeling av prosjekter innenfor næringene i porteføljen
Dette betyr i praksis at porteføljestyret kan tildele midler til prosjekter med dårligere kvalitet, framfor prosjekter med bedre kvalitet, for å oppnå målet om en god fordeling av prosjekter i porteføljen eller for å bruke opp de tilgjengelige midlene.
Kontakt
Akvakultur, fiskeri og fangst
Husdyrproduksjon
Andre relevante utlysninger med samme tema
Velferd og utdanning
Midlene skal gå til forskning for og om utdanningssektoren. Vi finansierer prosjekter som handler om undervisning og læring, utdanningens innhold og vurderingsformer, profesjonsutdanning, utdanningsteknologi, styring og organisering av utdanningssektoren og utdanningssystemets rolle for individet og i samfunn og arbeidsliv. Utlysningen er åpen for prosjekter om alle nivåene i utdanningssystemet, fra barnehage til høyere utdanning og kompetanse i arbeidslivet. Prosjekter som ser på overganger mellom nivåene er også aktuelle.
Målet er å bygge forskning av høy kvalitet som er av spesiell interesse for aktører og interessenter knyttet til politikkutforming, forvaltning og praksisfelt innenfor utdanning, læring og kompetanseutvikling. Prosjektene skal bidra til kunnskapsbasert utvikling. Vi oppfordrer til prosjekter som er tverr- og flerfaglige når dette tjener formålet.
Avgrensinger
De tematiske prioriteringene for forskning for og om utdanning er inndelt i fire bredt definerte temaområder. Temaområdene henger sammen med hverandre og er ikke gjensidig utelukkende, slik at problemstillinger vil kunne gripe inn på tvers mellom disse. Prosjekter må være relevant for minst ett av disse fire områdene:
- Undervisning og læring. Læring og danning er en kontinuerlig og livslang prosess som foregår på mange samfunnsarenaer. Vi trenger kunnskap om hvordan ulike barn, unge og voksne lærer og utvikler seg i forskjellige kontekster i møte med framtiden og nye utfordringer.
- Kompetanseutvikling. For en sterkere arbeidslivsorientering og kontinuerlig oppdatert kunnskapsgrunnlag er det et siktemål at utdanningene arbeider med å knytte forskning, utdanning og yrkesutøvelse sammen. Det er behov for forskning for kunnskapsbasert praksis og utviklingen av verktøy, systemer eller modeller som kan fremme kvalitet i praksisutøvelse i hele utdanningssystemet, fra barnehage til høyere utdanning og arbeidsliv.
- Styring, ledelse og organisering. God ledelse og velfungerende organisering er avgjørende for høy kvalitet i utdannings- og opplæringstilbudene. For å utvikle et fremtidsrettet og fleksibelt utdanningssystem, trenger vi mer kunnskap om hvordan styring og ledelse på og mellom ulike nivå bidrar i utviklingsarbeidet.
- Utdanningens betydning for den enkelte og for samfunn og arbeidsliv. Tilgang til og tilrettelegging for deltakelse for alle i utdanningssystemet og i arbeidslivet er av stor betydning for den enkeltes muligheter til et godt liv. Gode og fleksible opplærings- og utdanningstilbud er viktige for å fremme demokrati, toleranse og likeverd, i arbeidslivet og i samfunnet. Det er behov for kjønns- og mangfoldsperspektiver i forskningen, herunder urfolks- og minoritetsperspektiver.
Relevans
Er søknadene relevant for punktene over, vil vi prioritere prosjekter som har et
- aktivt samarbeid med minst en annen nasjonal forskningsinstitusjon
- aktivt samarbeid med minst en forskningsorganisasjon i utlandet
Porteføljevurderinger
- Temaområdet Styring, ledelse og organisering vil bli prioritert ved tildeling.
- Porteføljestyret ønsker en balansert portefølje med tanke på prosjektledernes kjønn.
Kontakt
Relevant planer
Andre relevante utlysninger med samme tema
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Du kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at du sender inn søknaden så snart du har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler.
Søknaden må oppfylle følgende krav:
- Søknaden og alle vedleggene skal skrives på engelsk, med unntak av beskrivelsen av relevans for tema, som du kan skrive på norsk eller engelsk.
- Alle vedlegg skal være i PDF-format.
- Obligatoriske vedlegg må være med.
- Krav til prosjektleder og prosjektansvarlig forskningsorganisasjon må være oppfylt.
- Prosjektet må starte mellom 01.10.2025 og 01.04.2026 med en varighet på inntil 6 år.
- Dere må vise tydelig at prosjektet er innenfor prioriteringene beskrevet i temaet dere søker om midler fra.
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse på maksimum 11 sider.
- CV for prosjektleder på maksimum fire sider.
- Dokumentasjon på fratrekk dersom du søker om fratrekk for erfaring. (Vi har ingen egen mal for dette). Dokumentet skal lastes opp under “Attachments/Other items" i søknadsskjemaet.
- Beskrivelse av relevans på maksimalt én side. Når dere skal beskrive søknadens relevans, anbefaler vi at dere leser den aktuelle temateksten nøye. Lastes opp som vedleggstype “Attachments/Other items".
Søknader som ikke oppfyller kravene over vil bli avvist. Dere må bruke standardmaler for alle obligatoriske vedlegg (bortsett fra for dokumentasjon på fratrekk). Malene finner dere nederst i utlysningen.
Valgfrie vedlegg
- CV for de mest sentrale prosjektdeltakerne, hver på maksimalt fire sider. Det er obligatorisk å bruke CV-malen nederst i utlysningen.
- Du vurderer selv hvilke prosjektdeltakere som er de mest sentrale, og i hvilke tilfeller det vil være av betydning for søknadsbehandlingen å vurdere prosjektdeltakernes kvalifikasjoner.
- Dersom du ønsker, kan du legge ved en kort beskrivelse av kompetanse eller forslag til inntil tre fagfeller du mener vil egne seg til å vurdere din søknad. Vi plikter ikke å bruke forslagene, men kan benytte dem ved behov.
Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggs-type, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggs-type, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet.
Vurderingskriterier
Vi vurderer søknadene i lys av formålet med utlysningen og etter disse kriteriene:
Forskningskvalitet – potensial for å flytte forskningsfronten| FP
• Vitenskapelig kreativitet og originalitet.
• I hvilken grad hypoteser og problemstillinger er nyskapende og dristige.
• I hvilken grad prosjektet har potensial for å frembringe ny kunnskap som flytter forskningsfronten, inkludert vesentlig utvikling/fornyelse av teori, metoder, eksperimenter eller empirisk kunnskap.
Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter | FP
• Kvaliteten på problemstillingene, hypotesene og prosjektets mål, og i hvilken grad de er klart og tydelig beskrevet.
• I hvilken grad den teoretiske tilnærmingen, forskningsdesignet og metodevalget er troverdig og velegnet, og tverrfaglige innfallsvinkler er tilstrekkelig vurdert.
• Hvorvidt prosjektet tar hensyn til etiske problemstillinger, sikkerhetsspørsmål og kjønnsdimensjonen i forskningen på en tilfredsstillende måte. Hvis relevant, hvorvidt prosjektet forholder seg til brukeres/interessenters kunnskap på en tilfredsstillende måte.
Virkninger og effekter | FP
• Potensielle vitenskapelige virkninger og effekter:
I hvilken grad prosjektets planlagte resultater kan bidra til å møte viktige vitenskapelige utfordringer, både nå og i framtiden.
I hvilken grad de planlagte resultatene skal gjøres åpent tilgjengelige for å sikre gjenbruk av forskningsresultatene og forsterke reproduserbarhet.
• Potensielle samfunnsmessige virkninger og effekter (kun dersom søker selv har beskrevet dette i søknaden):
I hvilken grad prosjektets planlagte resultater er relevante for FNs bærekraftsmål eller har potensiale for å bidra til å møte andre viktige samfunnsutfordringer, både nå og i framtiden.
• I hvilken grad de potensielle virkningene og effektene er tydelig formulert og troverdige.
Formidling, kommunikasjon og utnyttelse
• I hvilken grad riktig praksis for åpen forskning er en integrert del av prosjektet for å sikre åpen deling og utstrakt tilgang på forskningsresultater.
• Kvaliteten på og omfanget av formidling til og involvering av forskjellige målgrupper, inkludert relevante interessenter/brukere.
Gjennomføring | FP
• I hvilken grad prosjektleder har relevant kompetanse og erfaring og har vist evne til å utføre forskning av høy kvalitet (sett i forhold til hans/hennes karrierestadium).
• I hvilken grad prosjektdeltakerne utfyller hverandre, og i hvilken grad prosjektgruppen innehar den nødvendige kompetansen for å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte.
Kvaliteten på prosjektets organisering og ledelse
• I hvilken grad prosjektets organisering er effektiv, inkludert i hvilken grad ressursene til de forskjellige arbeidspakkene er tilstrekkelige og i samsvar med prosjektets mål og leveranser.
• I hvilken grad oppgavene i prosjektet er fordelt på en måte som sikrer at alle prosjektdeltakere har en tydelig rolle og tilstrekkelig med ressurser til å fylle denne rollen.
• I hvilken grad ledelse og styring i prosjektet er organisert på en egnet måte.
Relevans for valgt tema
• I hvilken grad prosjektet tilfredsstiller eventuelle andre prioriteringer i temateksten.
Behandlingsprosedyre
Vi vurderer søknaden din slik den er sendt inn. Det er ikke relevant hvordan en lik eller tilnærmet lik søknad har blitt vurdert tidligere hos oss.
Her kan du lese mer om behandlingsprosedyren for Forskerprosjekt.
Når søknadsfristen er gått ut, vil vi først sjekke at alle formelle krav er oppfylt. Søknader som ikke tilfredsstiller de formelle kravene, vil bli avvist.
Søknader som ligger utenfor de tematiske avgrensingene i utlysningen, vil bli avslått. Vedtak om dette fattes av de enkelte porteføljestyrene.
Der hvor kravene er oppfylt, gjør vi søknaden, med alle obligatoriske vedlegg, tilgjengelig i en nettportal for fagfeller som hver for seg vurderer kriteriene Forskningskvalitet – potensial for å flytte forskningsfronten, Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter, Virkninger og effekter og Gjennomføring. Deretter møtes fagfellene i tematiske paneler hvor de kommer frem til en omforent vurdering av søknaden for hvert av de fire kriteriene.
Fagfellene vurderer søknadene på åpen forskningspraksis som en del av kriteriet Virkninger og effekter.
Her kan du lese mer om vurdering av åpen forskning i søknader.
Dersom fagpanelet bedømmer samtlige kriterier til karakter 5 eller høyere, vil søknaden også bli vurdert ut fra kriteriet Relevans for utlysningen av saksbehandlere i Forskningsrådet.
Vurderingen av de fem ovennevnte kriteriene oppsummeres i en hovedkarakter for søknaden. Forskningsrådets administrasjon lager så rangeringslister basert på denne karakteren.
Til slutt er det porteføljestyrene som vedtar om søknadene skal få tildeling eller avslag. Deres vedtak er basert på rangeringslistene og en helhetlig porteføljevurdering. Under de enkelte temaene i denne utlysningen vil det komme frem hvilke hensyn som porteføljestyrene tar.
Porteføljestyrene skal i utgangspunktet ha vedtaksmøter etter sommeren 2025. Vi publiserer resultatene av søknadsbehandlingen i etterkant av disse møtene.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. desember 2024, kl. 09.27 CET