Spør KI-samtaleroboten vår
Planlagt

Grønn plattform 2025 – hovedutlysning

Viktige datoer

5. mars 2025

Frist for å sende inn obligatorisk skisse kl. 13.00

23. apr. 2025

Åpen for søknad

4. jun. 2025

Søknadsfrist

Desember 2025

Endelig tildeling

1. jan. 2026

Tidligste tillatte prosjektstart

1. mars 2026

Seneste tillatte prosjektstart

28. feb. 2029

Seneste tillatte prosjektslutt

Viktige datoer

Formål

​Formålet med utlysningen er å mobilisere og utløse nye treårige Grønn plattform-prosjekter som bidrar til grønn omstilling i næringslivet. Utlysningen skal støtte ambisiøse prosjekter som gir betydelige miljø- og klimagevinster, samtidig som de sikrer samfunnsøkonomisk lønnsomhet og et konkurransedyktig næringsliv. Prosjektene skal skape varig verdiskaping, bygge sterke verdikjeder og ta frem markedsnære løsninger gjennom et bredt, tverrfaglig FoU-samarbeid.

Om utlysningen

Dette er den fjerde utlysningen i regi av Grønn plattform-ordningen, som er et felles oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet til Norges forskningsråd, Innovasjon Norge og Siva (heretter omtalt samlet som virkemiddelapparatet). Ordningen skal bidra til å akselerere den grønne omstillingen i eksisterende næringsliv og legge grunnlag for fremveksten av nytt bærekraftig næringsliv og nye grønne verdikjeder. En slik omstilling er nødvendig for å møte Norges miljø- og klimaforpliktelser i Parisavtalen, på veien mot et lavutslippssamfunn i 2050. Den er også en strategisk mulighet for norsk næringsliv til å bygge konkurransekraft både nasjonalt og internasjonalt, skape sterke verdikjeder og sikre langsiktig økonomisk lønnsomhet.  

Innsending av skisse til fristen 5. mars 2025 er obligatorisk, og er første fase i søknadsprosessen til årets utlysning. Søknader til hovedutlysningen som ikke er basert på minimum én skisse, vil bli avvist.  

Siste frist for å sende inn søknad til hovedutlysningen er onsdag 4. juni 2025 kl. 13:00.  

Grønn plattform har som mål å forvalte en balansert portefølje av grønne prosjekter som tar hele landet i bruk og utnytter landets ressurser for å møte omstillingsbehovet for bredden av norsk næringsliv. Utlysningene gjennomført i 2021, 2022 og 2023 har resultert i en portefølje med 32 prosjekter. Les mer om Grønn plattform-prosjektene som har mottatt tildelinger tidligere.  

Vi ønsker prosjekter som løser nye utfordringer, og ikke prosjekter som bygger videre på eller viderefører aktiviteter fra konsortier som allerede har fått tildeling fra Grønn plattform. Vi vil heller ikke prioritere prosjekter med aktiviteter som overlapper med aktiviteter i prosjekter som nylig har mottatt tildelinger fra virkemiddelapparatet. I tilfeller der to prosjekter er like gode, vil prosjektet som er mest bærekraftig med hensyn til effekter på klima, miljø og samfunn bli prioritert.

Samlet behov for støtte per prosjekt skal ligge mellom 30–80 millioner kroner. Støtten gis i henhold til statsstøtteregelverkets artikkel 25 – støtte til forsknings- og utviklingsprosjekter.   

De 7 kjennetegnene for et Grønn plattform-prosjekt 

Grønn plattform-prosjekter kjennetegnes ved ambisjoner om å:   

  • løse sentrale utfordringer og problemstillinger som vil akselerere grønn omstilling i næringslivet, det vil si ha høy innovasjonsgrad som utfordrer etablerte løsninger, verdikjeder og markeder  
  • levere varig verdiskaping og økt konkurransekraft for partnerne gjennom nye løsninger som kan spres og skaleres både nasjonalt og internasjonalt 
  • redusere klimagassutslipp og ta vare på eller forbedre tilstanden for naturmangfold og miljø 
  • ha betydelige ringvirkninger som bidrar direkte til positive effekter for samfunnet 
  • bygge sterke verdikjeder som krever risikodeling og et bredt samarbeid på tvers av fag, teknologiområder, kompetansemiljøer, bransjer og sektorer 
  • gjennomføre aktiviteter fra forskning og teknologiutvikling, via testing og verifisering til implementering, skalering og kommersialisering  
  • gjennomføre et prosjekt som medfører større risiko enn de prosjektene som vanligvis dekkes av andre virkemidler 

Samarbeid i Grønn plattform 

Grønn plattform forventer en aktiv og balansert innsats fra alle partnerne i konsortiet i et bredt verdikjedesamarbeid med en arbeidsform basert på åpenhet og deling av kunnskap, kompetanse og teknologi. Konsortiet skal i felleskap utarbeide planer for kunnskapsspredning og resultatutnyttelse som sikrer at resultatene tas i bruk av både partnerne og andre relevante aktører. 

I Grønn plattform skal alle samarbeidspartnerne gjennomføre prosjektet i faktisk samarbeid, det vil si samarbeid mellom minst to uavhengige parter for å utveksle kunnskap eller teknologi, eller for å nå et felles mål på grunnlag av arbeidsdeling, der partene i fellesskap definerer omfanget av samarbeidsprosjektet, bidrar til dets gjennomføring og deler risiko og resultater (se EUs gruppeunntaksforordning artikkel 25). 

Prinsipper ved vurdering av klima og miljøeffekter  

Grønn plattform legger til grunn prinsippene i EUs taksonomi ved vurdering av prosjektenes klima- og miljøeffekter. Taksonomien inneholder seks miljømål. For å klassifiseres som en bærekraftig økonomisk aktivitet, må aktiviteten bidra vesentlig til at minst ett av de seks miljømålene i taksonomien oppfylles, og ikke være til vesentlig skade ("Do No Significant Harm") for noen av de øvrige miljømålene. For ytterligere innsikt i taksonomien og terskelverdier: Verktøy for oppslag i EU-taksonomien

Søknaden bør inkludere en beskrivelse av hvordan prosjektet vil bruke livsløpsanalyse (LCA) eller en annen egnet metode eller verktøy for å sannsynliggjøre forventede klima- og miljøgevinster av prosjektet. 

Offentliggjøring av informasjon 

For søknader som tildeles støtte blir tittel, prosjektansvarlig organisasjon, samt tildelt beløp offentliggjort på informasjonssiden for Grønn plattform. 

Utlysningen finnes på norsk. I tillegg finnes en maskinoversatt tekst på engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende. 

Kontakt oss 

Vi har en felles e-postadresse som vi vil at dere skal bruke dersom dere har spørsmål til årets utlysning: gronnplattform@forskningsradet.no. På hjemmesiden vår har vi lagt ut svar på ofte stilte spørsmål, og vi oppfordrer dere til å lese disse før dere kontakter oss. Se her for ofte stilte spørsmål.    

Hvem kan søke?

Den bedriften eller forskningsinstituttet som skal ha rollen som prosjektansvarlig, er den som kan søke (se "Krav til prosjektansvarlig" under). For denne utlysningen er det bare bedrifter og forskningsinstitutter som kan være prosjektansvarlig.  

  • Bedrifter som skal søke må være registrert i det norske foretaksregisteret og ha økonomisk aktivitet i Norge. Enkeltpersonforetak og klynger kan ikke være prosjektansvarlig.  
  • Forskningsinstitutter er avgrenset til «Organisasjoner omfattet av regjeringens Strategi for helhetlig instituttpolitikk, inkludert organisasjoner omfattet av Retningslinjer for statlig grunnfinansiering.» Det finnes en oversikt over hvilke forskningsinstitutter dette gjelder på denne nettsiden.  

Hvem kan delta i prosjektet?

Om prosjektansvarlig 

Både bedrifter og forskningsinstitutter kan innta rollen som prosjektansvarlig organisasjon. Selv om det er én organisasjon som er prosjektansvarlig og sender inn søknaden, skal et samlet konsortium stå bak søknaden.    

Ved søknadstidspunktet er prosjektansvarlig den organisasjonen som representerer konsortiet og som godkjenner at søknaden sendes inn. Ved eventuell tildeling av støtte til prosjektet, vil prosjektansvarlig ha en koordinerende rolle for helheten i prosjektet og også være kontraktspart med Forskningsrådet. Hver samarbeidspartner vil likevel være ansvarlige for sine plikter og bidrag til prosjektet. Oppgavefordeling, arbeidsform, rettigheter og plikter mellom prosjektansvarlig og samarbeidspartnere skal reguleres i konsortieavtalen.

Om prosjektleder 

Prosjektlederen vil være den som følger opp og har kontakt med virkemiddelapparatet på vegne av konsortiet. Konsortiet velger selv den prosjektlederen de anser som best egnet. Prosjektleder kan være ansatt hos prosjektansvarlig eller en av samarbeidspartnerne.  

Det er ingen formelle krav til prosjektleders kvalifikasjoner, men det å kunne vise til erfaring med å lede store og krevende FoU-prosjekter er en klar fordel. Prosjektleders kompetanse og egnethet til å gjennomføre prosjektet vil være en del av vurderingsgrunnlaget for søknaden.   

Om samarbeidspartnere  

I Grønn plattform skal prosjektet gjennomføres av et konsortium, som er en sammenslutning av minimum tre norske, uavhengige partnere, hvorav minimum to må være bedrifter. Selskaper som tilhører samme konsern, vil ikke bli regnet som uavhengige partnere i konsortiet (les mer om samarbeidspartnere og leverandører i innovasjonsprosjekter).     

Øvrige samarbeidspartnere kan være norske forskningsinstitutter, universiteter, høyskoler, offentlige virksomheter og andre organisasjoner registrert i Brønnøysundregisteret. Katapulter kan også være samarbeidspartnere (les mer om katapultordningen her).   

Utenlandske bedrifter og utenlandske forskningsorganisasjoner kan også delta som samarbeidspartnere. De utenlandske forskningsorganisasjonene kan motta tilskudd på lik linje med norske forskningsinstitutter. Andre utenlandske organisasjoner, inkludert bedrifter, kan ikke motta tilskudd fra Grønn plattform. 

Vi oppfordrer til kun å inkludere samarbeidspartnere som har en tydelig og dedikert rolle, et reelt bidrag i prosjektgjennomføringen, og som har klare ambisjoner om å utnytte og bidra til kommersialisering og spredning av resultatene.  

Samarbeidspartnere som dere har lagt inn i søknaden, er utgangspunktet for tildelingen. Dersom dere endrer prosjektsammensetningen eller arbeidspakkene etter kontraktsinngåelse, skal dette godkjennes av virkemiddelaktørene som finansierer prosjektet. Endringer som ikke er godkjent kan føre til at tilsagnet trekkes tilbake. Foreslåtte endringer kan også medføre behov for å justere tilsagnene.  

Hva kan du søke om støtte til?

Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører. 

Dere kan søke om støtte til: 

  • personal- og indirekte kostnader  
  • utstyr (leie/avskrivning instrumenter og utstyr), dette inkluderer også eksisterende utstyr som tilgjengeliggjøres av katapulter   
  • andre driftskostnader (herunder også bruk av underleverandører)  

Siden prosjektet skal jobbe i faktisk samarbeid, skal alle partnerne føre sine kostnader under personal- og indirekte kostnader, utstyr eller andre driftskostnader. Alle partnerne skal også ha rollen "Både utførende og finansierende" i søknaden. Posten "Innkjøp av FoU-tjenester" i søknadsskjemaet skal derfor ikke brukes.  

Her finner dere mer informasjon omkostnader og hva budsjettet skal inneholde.  

Bruken av underleverandører i forbindelse med FoU-aktiviteter skal forbeholdes leveranser av tjenester, utstyr og andre oppgaver av begrenset omfang og som samarbeidspartnerne ikke kan gjennomføre uten bistand. Underleverandører kan ikke ha noen formell rolle i styringen av prosjektet eller bli eier av prosjektresultatene. De kan ikke tre inn som partnere i konsortiet.   

Omfanget av støtten

For denne utlysningen går støtten kun til dekning av kostnader som er hjemlet i GBER artikkel 25, og som faller innenfor kategoriene av industriell forskning (IF) og eksperimentell utvikling (EU).   

Statsstøtteregelverket setter noen maksimale støttesatser (i prosent) avhengig av størrelsen på bedrift og type aktivitet som skal utføres, se tabellen nedenfor:  

Aktivitet 

Stor bedrift 

Mellomstor bedrift 

Liten bedrift 

GBER 

Industriell forskning  

50 % 

60 % 

70 % 

Art 25 

Eksperimentell utvikling 

25 % 

35 % 

45 % 

Art 25 

Maks. andel støtte pr partner* 

60 % 

               60 % 

               60 %   

 

Ingen bedrifter kan få dekket over 60 % av sine støtteberettigede kostnader, og dette inkluderer en eventuell samarbeidsbonus (se nedenfor). Unntaket er katapulter som kan få dekket inntil 70 % av sine støtteberettigede kostnader, inkludert samarbeidsbonus.  

Hvis samarbeidet i prosjektet møter minst ett av vilkårene under, kan bedriftspartnerne i prosjektet motta inntil 15 % samarbeidsbonus til dekning av kostnader ved FoU-prosjektet, dersom det er rom innenfor den maksimale støttegrensen på 60 %:  

  • faktisk samarbeid mellom foretak der minst ett er en liten eller mellomstor bedrift (se definisjon av bedriftsstørrelser her), og ingen foretak alene står for mer enn 70 prosent av de støtteberettigede kostnadene, eller 
  • faktisk samarbeid mellom et foretak og en eller flere organisasjoner for forskning og kunnskapsformidling, der den/de sistnevnte alene står for minst 10 prosent av de støtteberettigede kostnadene og har rett til å offentliggjøre sine egne forskningsresultater 

Alle andre partnere, uavhengig av organisasjonsform (offentlige organisasjoner, klynger, foreninger, stiftelser og interesseorganisasjoner), kan søke om å få inntil 50 % støtte. Hvis en offentlig organisasjon er å regne som foretak i statsstøttesammenheng, gjelder de samme reglene for støtte som for bedrifter. Støtten skal gå til FoU-aktiviteter og aktiviteter som sørger for at kunnskap, teknologi og løsninger fra prosjektet enklere kan tilpasses, implementeres og tas i bruk i organisasjonen og i andre virksomheter.  

Budsjettering og føring av kostnader 

Den enkelte samarbeidspartner må beskrive sine aktiviteter, kostnader og behov for offentlig støtte i forbindelse med gjennomføringen. Her finner dere retningslinjer for beregning av timesatser ved føring av personalkostnader og indirekte kostnader for næringsliv, offentlig sektor og andre partnere. Egne retningslinjer for timesats gjelder for katapulter. 

Universitets- og høyskolesektoren skal bruke totalkostnadsmodellen (TDI-modellen) når de budsjetterer kostnader, mens instituttsektoren skal benytte satsene de har rapportert inn til Forskningsrådet. Forskningsorganisasjoner kan søke om å få dekket sine kostnader.  

Grønn plattform har satt noen begrensninger for hvor stor andel av prosjektets totalkostnader som kan tilfalle en enkelt partner og FoU-partnerne samlet:  

  • Én partner kan stå for maksimalt 40 % av de totale prosjektkostnadene.  
  • FoU-partnere kan til sammen stå for maksimalt 50 % av de totale prosjektkostnadene.  

Prosjektkostnader skal dere legge inn i søknadsskjemaet og i en egen budsjettmal for Grønn plattform (Budsjettmal - Grønn plattform 2025). Dere finner denne malen nederst i utlysningen.   

Prosjektkostnader ved bruk av katapult-senter skal dere legge inn i søknadsskjemaet på samme måte som andre prosjektkostnader, men gjerne som en egen arbeidspakke eller delprosjekt der det er naturlig. I tillegg skal katapultene sende inn sitt budsjett i egen budsjettmal (Budsjettmal Grønn plattform 2025 – Norsk katapult). Dere finner denne malen nederst i utlysningen. 

Forutsetninger for tildeling av støtte 

Prosjektene må starte opp mellom 01.01.2026 og 01.03.2026 med seneste tillatte prosjektslutt 31.12.2028.  

Støtten til forskningsinstituttene skal gå til deres ikke-økonomiske aktivitet i form av uavhengig forskning gjennomført i faktisk samarbeid med andre. Den utgjør dermed ikke statsstøtte. Forskningsrådet forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille er på plass.  

Støtten fra Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Siva tildeles bedrifter og katapulter i henhold til gruppeunntaksforordningens artikkel 25 (Kommisjonsforordning (EU) nr. 651/2014). I tillegg må de generelle vilkårene i forordningens kapittel I være oppfylt. Ordningen skal praktiseres i tråd med EØS-avtalens statsstøtteregler. Herunder skal vilkår og begreper tolkes i tråd med korresponderende vilkår og begrep i støttereglene. Les mer om statsstøtte. 

Støtten fra de ulike virkemiddelaktørene meldes inn som støtteordning til EFTA Surveillance Authority (ESA).  

Foretak som ikke har oppfylt krav om tilbakebetaling etter en forutgående beslutning fra ESA/EU-kommisjonen der støtten er erklært ulovlig og uforenlig med det indre marked, kan ikke få støtte.  Støtte kan heller ikke gis til foretak i vanskeligheter i EØS-rettslig forstand.   

Dere må gi oss oppdaterte og utfyllende opplysninger om prosjektet og partnerne. Bedriftene i prosjektet må i tillegg levere "Mal for partneropplysninger for bedrifter" som bekrefter at de er berettiget til å motta statsstøtte, se mal for dette nederst i utlysningen.  

Prosjektansvarlig eller samarbeidspartnere må være uavhengig overfor eventuelle underleverandører i prosjektet, dvs. de må operere på armlengdes avstand i henhold til statsstøtteregelverket.    

Dersom et av foretakene i konsortiet får en samlet statsstøtte fra Forskningsrådet, Innovasjon Norge eller Siva som tilsvarer 500 000 euro, vil vi gjøre det kjent i Registeret for offentlig støtte i Brønnøysund. Se Nærings- og fiskeridepartementets veileder for informasjon om dette.  

Dersom dere får innvilget støtte til prosjektet, må dere så raskt som mulig varsle eventuelle samarbeidspartnere som er børsnoterte eller som har søkt om å bli tatt opp til handel på børsen, slik at de kan vurdere om tildelingen av prosjektmidler representerer børssensitiv informasjon eller ikke.   

Etikk  

Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer. Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskerinstitusjon (jfr.  Lov om organisering av forskningsetisk arbeid).  Panelets vurdering og vedtak om tildeling innebærer ingen forskningsetisk godkjenning. 

Dersom dere får innvilget prosjektet, må følgende på plass når dere reviderer søknaden:   

Rapportering og utbetaling av støtte  

Støtten som kommer fra Forskningsrådet utbetales etterskuddsvis på grunnlag av EHF-faktura sendt fra prosjektansvarlig til Forskningsrådet. Dere får bare dekket reelle kostnader som er ført i prosjektpartnernes regnskap. All rapportering skal skje elektronisk, se Ikke-automatisk utbetaling med EHF-faktura.   

Midlene som kommer fra Innovasjon Norge gjøres som delutbetaling av tilskudd til innovasjonsprosjekter: Inntil 30 prosent av tilskuddet kan utbetales forskuddsvis. Når det kan dokumenteres at minst 50 prosent av de totale prosjektkostnader er påløpt, kan ytterligere inntil 50 prosent av tilskuddet utbetales. Av samlet tilskudd skal minimum 20 prosent holdes tilbake inntil prosjektet er avsluttet og sluttrapport med revisorgodkjent prosjektregnskap foreligger.  

Støtten som kommer fra Siva utbetales inntil 90 prosent forskuddsvis hvert år. Av samlet tilskudd skal minimum 10 prosent holdes tilbake inntil prosjektet er avsluttet og sluttrapport og revisorgodkjent regnskap foreligger.  

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

Grønn plattform er åpen for alle teknologiområder, bransjer, sektorer og næringer.

Bransjer og næringer

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

Søknaden skal være basert på minimum én prosjektskisse innsendt til fristen onsdag 5. mars.   

Søknaden skal opprettes og sendes inn via Mitt nettsted. Søknaden og alle vedlegg skal skrives på norsk eller engelsk. Denne utlysningen har fast frist onsdag 4. juni kl. 13:00. Det betyr at dere kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at dere sender inn søknaden så snart dere har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler.  

  • Søknaden og alle vedleggene skal skrives på norsk eller engelsk.   
  • Alle vedleggene skal være i PDF-format.  
  • Krav til prosjektansvarlig organisasjon må være oppfylt.  
  • Krav til samarbeidspartnerne må være oppfylt.  

Prosjektet må starte mellom 01.01.2026 og 01.03.2026. Prosjekter som har fått vedtak om tildeling, men som ikke har startet i løpet av denne perioden vil kunne miste tildelingen.  

Obligatoriske vedlegg   

  • Prosjektbeskrivelse på maks 15 sider. Bruk standard mal som du kan laste ned nederst på siden.    
  • CV for prosjektleder og for de mest sentrale prosjektdeltakerne. Det kan sendes inn maksimalt fem CV-er per søknad, hver på maksimalt fire sider. Vi anbefaler at dere bruker CV-malene nederst i utlysningen. Sentrale prosjektdeltakere som er forskere, kan benytte CV-malen kalt "Template for CV researchers". Andre sentrale prosjektdeltakere kan benytte CV-malen kalt "Template for CV".  
  • Partneropplysninger for alle bedriftene i konsortiet. Bruk standard mal som du kan laste ned nederst på siden.     
  • Intensjonsbrev ("Letter of Intent") fra alle registrerte samarbeidspartnere i prosjektet. Brevet må inneholde en beskrivelse av hver samarbeidspartners forventning, rolle, motivasjon og innsats. Her er det ingen mal.  
  • Eget prosjektbudsjett. Bruk standard mal som du kan laste ned nederst på siden.     
  • Eget, mer spesifisert katapult-budsjett ved søknad om støtte til katapult. Bruk standard mal som du kan laste ned nederst på siden.     

Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt søkere om ytterligere dokumentasjon.  

Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggstype, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet. 

Søknader som ikke oppfyller kravene over vil bli avvist.  

Vurderingskriterier

Vi vurderer søknadene etter de nedenstående kriteriene.  

Kriteriene blir vurdert av et panel med eksterne fagpersoner. Hvert kriterium blir gitt en karakter fra 1–7 (der 7 er høyest). Gjennomsnittet av disse karakterene gir hovedkarakteren for søknaden. 

Innovasjonsgrad

Innovasjonsgrad er et uttrykk for hvor innovativt og nyskapende prosjektet er sammenlignet med det som er tilgjengelig i markedet både nasjonalt og internasjonalt.

I hvilken grad
• prosjektet representerer noe nytt og banebrytende, som utfordrer det etablerte i bransjen, teknologi-området, verdikjeden og for partnerne i prosjektet
• prosjektet retter seg mot sentrale utfordringer, omstillingsbehov og nye markedsmuligheter for verdikjeden, bransjen og samarbeidspartnerne i prosjektet

Forskningshøyde

Forskningshøyde er et uttrykk for relevansen og kvaliteten på prosjektets FoU-aktiviteter.

I hvilken grad
• FoU-aktivitetene fremstår som relevante og nødvendige for å lykkes med prosjektets mål
• FoU-aktivitetene er basert på relevant og oppdatert kunnskap og anerkjente FoU-metoder
• FoU-aktiviteter fremstår og planer som godt beskrevet og av høy kvalitet

Verdiskapingspotensial

Verdiskapingspotensialet er et uttrykk for de forventede økonomiske gevinstene for partnerne i prosjektet etter implementering og kommersialisering av resultatene. Potensialet vurderes i et 2030-perspektiv og opp mot de samlede kostnadene for prosjektet.

I hvilken grad det er sannsynliggjort og kvantifisert at resultatene fra prosjektet vil gi partnerne
• økt lønnsomhet og styrket konkurransekraft i nye eller etablerte nasjonale og internasjonale markeder
• andre bedriftsøkonomiske gevinster (f.eks. ved reduserte kostnader, bedre ressursutnyttelse, nye forretningsmodeller, økt digitalisering og energieffektivisering)

Klima- og miljøeffekter

Klima- og miljøeffekter er et uttrykk for prosjektets synliggjøring av positive klima- og miljøgevinster. Prinsippene i EU-taksonomien (lenke) legges til grunn for å vurderingen.

I hvilken grad
• prosjektet vil bidra vesentlig til å løse minimum ett av de 6 miljømålene i EU-taksonomien uten vesentlig negativ påvirkning på de øvrige miljømålene (Do No Significant Harm)
• søknaden har sannsynliggjort tallfestede klima- og miljøgevinster i et 2030-perspektiv og på veien mot et lavutslippssamfunn i 2050

Samfunnsøkonomisk nytteverdi

Samfunnsøkonomisk nytteverdi er et uttrykk for hvilken betydning prosjektet vil ha for samfunnet utover verdiskapingspotensialet for bedriftene i prosjektet.

I hvilken grad det er sannsynliggjort at resultatene fra prosjektet vil gi
• økt kunnskap og kapasitet til nytte for bærekraftig omstilling
• positive ringvirkninger i norsk samfunns- og næringsliv
• styrket tilgang til nasjonale infrastrukturer for test- og teknologiverifisering

Gjennomføringsevne

Gjennomføringsevne er et uttrykk for prosjektets evne til å realisere sine mål ved å ha tilstrekkelig kapasitet, kompetanse, ressurser og planer av høy kvalitet for å sikre en vellykket gjennomføring.

I hvilken grad
• det foreligger gode gjennomarbeidede planer for gjennomføring, styring, risikohåndtering og resultatutnyttelse
• prosjektleder og konsortiet samlet har den nødvendige kompetanse og ressurser til å gjennomføre prosjektet
• prosjektet fremstår som strategisk forankret hos prosjektansvarlig og hos de andre samarbeidspartnerne
• det er en balansert og hensiktsmessig fordeling av oppgaver mellom partnerne
• budsjettet og finansieringsplanen er realistiske og gjennomførbare, og partnerne har tilstrekkelig finansiell gjennomføringsevne

Behandlingsprosedyre

Etter søknadsfristen vil Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Siva først sjekke at søknadene oppfyller grunnleggende krav for å få støtte. Søknader som ikke tilfredsstiller disse, vil bli avvist.      

Søknader som oppfyller de formelle kravene, vil bli behandlet av et eksternt panel som består av habile fagpersoner med relevant kompetanse. Panelet gir en karakter for hver av de seks vurderingskriteriene. De seks delkarakterene danner grunnlaget for hovedkarakteren som beregnes ut fra gjennomsnittet av de seks vurderingskriteriene.   

Basert på hovedkarakter og en innledende porteføljevurdering inviteres inntil 25 søknader med hovedkarakter høyere eller lik 5 til et intervju hvor panelet og fagrådgivere fra virkemiddelapparatet vil delta. Formålet med intervjuene er å gi panelet mulighet til å stille spørsmål og få avklart uklarheter i søknaden. Et resultat av intervjuet kan være at en eller flere karakterer justeres før hovedkarakteren settes endelig. Søknader som ikke blir innkalt til intervju vil bli avslått.    

Beslutningen om tildeling vil tas på basis av budsjettrammene til virkemiddelaktørene, i tillegg til hver søknads hovedkarakter, porteføljevurdering og eventuelle andre forhold (se under). Hovedkarakter er utrykk for søknadens kvalitet. Hovedkarakter må være større eller lik 5 for at en søknad skal anses som støtteverdig.    

Porteføljevurderingen skal sikre at søknadene bidrar til målsettingen om en balansert portefølje. Porteføljevurderingen tar hensyn til og legger vekt på følgende kriterier:   

  • i hvilken grad prosjektene bidrar til en bredde av sektorer, næringer teknologier og tema 
  • i hvilken grad prosjektene bidrar til utnyttelse og utvikling av nasjonale infrastrukturer, kunnskaps- og kompetansemiljøer  
  • i hvilken grad prosjektene bidrar til geografisk spredning  

Andre prioriteringer vi kommer til å legge vekt på for søknader som ellers er like:   

  • mest bærekraftig med hensyn til effekter på klima, miljø og samfunn   
  • mest markedsnærhet og -kobling  
  • god kjønnsbalanse med hensyn til prosjektleder 

Gjeldende budsjett utgjør en overordnet ramme for tildelingen. De individuelle budsjettene til Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet kan derfor påvirke den endelige beslutningen.  

Når styreutvalget har fattet endelig vedtak, offentliggjør virkemiddelapparatet hvilke prosjekter som får tildelt midler. Virkemiddelapparatet gjør oppmerksom på at ett prosjekt kan bli finansiert av flere virkemiddelaktører.  

Søknader som ikke får endelig vedtak om tildeling, vil få avslag. Vi gjør ingen vedtak underveis i prosessen. Søkere kan bli kontaktet underveis i søknadsbehandlingen i forbindelse med intervju eller andre avklaringer. Alle søknadsdokumenter vil deles mellom Forskningsrådet, Siva og Innovasjon Norge. Ved innsending av søknad samtykker dere til dette.     

Vi forventer å publisere hvilke søknader som får tildeling i desember 2025.  

Meldinger ved utskriftstidspunkt 14. mars 2025, kl. 14.07 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.