Pilot-E: Fleksibilitet i kraftsystemet og fossilfri høytemperatur varme i industrien
Last ned utlysningen
Last ned maler
Viktige datoer
10. aug. 2022
Åpen for søknad
21. sep. 2022
Søknadsfrist
1. jan. 2023
Tidligste tillatte prosjektstart
1. jun. 2023
Seneste tillatte prosjektstart
31. mai 2026
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Formål
PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
Målet med ordningen er at helt nye produkter og tjenester innenfor miljøvennlig energiteknologi skal bli raskere utviklet og tatt i bruk for å bidra til utslippskutt både i Norge og internasjonalt.
Om utlysningen
Hvordan skal du gripe an søknadsprosessen?
- Les denne utlysningsteksten nøye.
- Gå inn på PILOT-Es hjemmeside og se igjennom presentasjoner og webinarer som er holdt om utlysningen gjennom våren og forsommeren.
- Gå sammen med partnerne i konsortiet og skriv en prosjektbeskrivelse og sett opp et budsjett for prosjektet.
- Søknaden skal sendes inn via Forskningsrådets søknadsportal. Der oppretter dere en elektronisk søknad (søknadsskjemaet er tilgjengelig fra 10. august). Fyll inn administrative opplysninger i henhold til veiledningen og legg ved de obligatoriske vedleggene Prosjektbeskrivelse, budsjett, partneropplysninger og CV-er.
- Ta gjerne kontakt med oss i prosessen. Vi ønsker å ha dialog med mulige søkere. Du kan kontakte koordinator Trond Moengen eller andre i PILOT-E-teamet, se alle kontaktpersoner på PILOT-Es hjemmeside eller lenger ned i utlysningen.
- Send søknad innen onsdag 21. september 2022 kl. 13.00. Vi anbefaler å trykke på send-knappen så snart du har fylt inn informasjon i det elektroniske søknadsskjemaet og lagt ved en første versjon av vedlegg. Du kan revidere og trykke send så mange ganger du ønsker fram til fristen. Vi kan ikke se søknaden før fristen er utløpt.
Hva er PILOT-E?
PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Målet med PILOT-E er å få gode løsninger raskere ut i markedet samtidig som nytt og eksisterende næringsliv utvikles.
Ordningen skal føre til at miljøvennlige løsninger blir utviklet og tatt i bruk for så å bidra til vesentlige kutt i klimagassutslipp og/eller mer effektiv energiutnyttelse i Norge og internasjonalt. Vi ønsker å følge aktørene gjennom hele utviklingsløpet – fra idé til marked.
Status som PILOT-E-prosjekt innebærer
- én søknad fra bedriftene og samordnet beslutning om støtte for hele utviklingsløpet, fram til løsningen er klar for å tas i bruk kommersielt for første gang
- tett oppfølging av prosjektene og sterk koordinering mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova
I et PILOT-E-prosjekt skal dere
- beskrive hele løpet fra idé til fullskala demonstrasjon av nye konsepter eller innovative løsninger under reelle driftsforhold, inkludert nødvendige forsknings- og utviklingsaktiviteter
- ha utarbeidet en realistisk plan for utviklingsløpet fram til markedsklart produkt eller løsning
- være innenfor tematiske føringer og prioriteringer presentert i denne utlysningen
- ha et forsert utviklingsløp som planlegges gjennomført i løpet av tre år
Utlysningen finnes bare på norsk.
Hvem kan søke?
En bedrift skal være prosjektansvarlig og må stå som søker på vegne av konsortiet. Bedrifter som skal motta støtte, må være registrert i det norske foretaksregisteret.
Utlysningen er ikke åpen for søknader fra næringslivsorganisasjoner.
Hvem kan delta i prosjektet?
Krav til prosjektansvarlig og samarbeidspartnere
Et PILOT-E-prosjekt utføres av minimum to uavhengige bedrifter som sammen utvikler en ny løsning. I prosjektet kan dere også ha med én eller flere forskningsorganisasjoner som FoU-leverandør. Samarbeidet skal inkludere den første kunden som vil ta løsningen i bruk. Sett sammen det konsortiet som gir det beste prosjektet.
Utenlandske samarbeidspartnere kan inngå i konsortiet, men deres innsats vil ikke være utløsende for finansiering fra PILOT-E og de vil dermed ikke kunne motta støtte. Merk at det er et krav at prosjektet skal gjennomføres i Norge, og at prosjektet skal bidra til verdiskaping og kunnskapsutvikling i Norge.
I tilfeller der sluttbruker er en offentlig aktør, vil anskaffelsen kunne falle inn under Lov om offentlige anskaffelser. Dette kan du lese mer om i vedlegget Når sluttbruker er en offentlig aktør.
Hva kan du søke om støtte til?
Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre FoU-prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører.
Dere kan søke om støtte til
- personal- og indirekte kostnader
- innkjøp av FoU-tjenester fra institutt- og UoH-sektoren
- utstyr (leie/avskrivning instrumenter og utstyr)
- andre driftskostnader (inkl. materialer osv. til prototype/pilot)
I tillegg kan dere søke om investeringsstøtte fra Enova. For mer informasjon om hva slags støtte dere kan få gjennom Pilot-E og om hvordan statsstøtteregelverket legger føringer for hva og hvem vi kan støtte, se avsnittet Finansiering lenger ned i utlysningen.
Økonomiske rammer
Utlyst beløp i 2022 er inntil 100 millioner kroner pluss en ikke-definert ramme fra Enova.
Minimum søknadsbeløp per prosjekt er 10 millioner kroner.
Forutsetninger for tildeling av støtte
Prosjektene må starte opp mellom 1.1.2023 og 1.6.2023. Maksimal prosjektlengde er tre år og seneste tillatte prosjektslutt er 31.05.2026.
Forskningsrådets forutsetninger for bevilgning og utbetaling av støtte for første år, og eventuelle tilsagn og utbetalinger for etterfølgende år, står i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter som du finner i sin helhet på informasjonssiden Dette består kontrakten av.
Denne utlysningen er meldt som en støtteordning til EFTAs overvåkningsorgan (ESA). Ordningen skal praktiseres i tråd med EØS-avtalens statsstøtteregler. Vilkår og begreper skal tolkes i tråd med korresponderende vilkår og begreper i støttereglene. Finansering og støttegrad vil bli beregnet for det enkelte prosjekt og den enkelte støttemottaker, og reguleres i henhold til statsstøtteregelverket og hvordan de enkelte ordningene som tas i bruk er notifisert:
- Støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge tildeles i henhold til EUs gruppeunntaksforordning (Kommisjonsforordning 651/2014 av 17. juni 2014) artikkel 25. Se Gruppeunntaksforordningen i konsolidert versjon med endringer til og med juli 2020 (lenken åpnes i nytt vindu).
- Enova tildeler støtte innenfor notifiserte eller innmeldte ordninger. Se informasjon om hjemmelsgrunnlaget for disse ordningene på nettsiden Rettslig grunnlag for Enovas støtteordninger.
Dersom det er motstrid mellom utlysningen og statsstøttereglene, skal sistnevnte ha forrang. Utlysningen kan bli justert frem til og med seks uker før fristen.
- Ordningen skal praktiseres i tråd med EØS-avtalens statsstøtteregler. Vilkår og begreper skal tolkes i tråd med korresponderende vilkår og begreper i støttereglene.
- Støtte kan ikke gis til foretak som ikke har oppfylt krav om tilbakebetaling etter en forutgående beslutning fra ESA/EU-kommisjonsbeslutning der støtten er erklært ulovlig og uforenlig med det indre marked. Støtte kan heller ikke gis til foretak i vanskeligheter i EØS-rettslig forstand, med mindre foretaket ikke var i vanskeligheter per 31.12.2019, men ble et foretak i vanskeligheter i perioden 1.1.2020–31.12.2021. Da kan det likevel få støtte. Bedriftene i prosjektet må avgi egenerklæring som bekrefter at de er berettiget til å motta statsstøtte.
- Tildelt statsstøtte på 500 000 euro eller mer vil bli publisert i Registeret for offentlig støtte.
Så snart prosjektansvarlig vet at dere får bevilgning, må eventuelle samarbeidspartnere som er børsnoterte eller som har søkt om å bli tatt opp til handel på børsen bli informert. Dette er nødvendig for at alle partnere i prosjektet kan være med og vurdere om tildelingen av prosjektmidler er børssensitiv informasjon eller ikke.
Les mer om statsstøtteregelverket.
Hvor lenge og fra hvem får dere finansiering?
Et PILOT-E-prosjekt får støtte til utviklingsløpet fram til løsningen er klar for å tas i bruk kommersielt for første gang, gitt at dere når milepælene dere har satt dere. Prosjektansvarlig må dokumentere god økonomisk sikkerhet for sin del av finansieringen.
Kostnadsgrunnlaget som sendes inn i søknaden, vil danne grunnlaget for støtte til utviklingsdelen av prosjektet. Støtten tildeles da under et av Forskningsrådets og/eller Innovasjon Norges virkemidler.
I tillegg vil den første sluttbrukeren kunne kvalifisere for finansiering fra Enova til å ta løsningen i bruk. Støtte fra Enova kan gis til den som skal investere i løsningen og som realiserer miljøgevinsten. Slik støtte tildeles under miljøstøtteregelverket, som har andre regler for tildeling av støtte enn regelverket for støtte til FoU. Investeringsstøtte kan kun gis til prosjekter som gir en miljøgevinst sammenliknet med en alternativ investering, og det er en merkostnad forbundet med å ta i bruk den mer miljøvennlige løsningen.
Det samlede kostnadsgrunnlaget og kontantstrømmen for investeringen vil normalt ikke være klart på søknadstidspunktet, men vil bli avklart som et resultat av utviklingen i de første fasene i prosjektet. Dersom dere trenger investeringsstøtte, må dere supplere med enda mer konkret informasjon om investeringen før dere kan få mer finansiering. Enova kan først vurdere prosjektet for støtte når dere har sendt inn denne informasjonen.
Når et prosjekt får status som et PILOT-E prosjekt ved oppstarten, betyr det at forutsetningene for å kunne kvalifisere for støtte fra et av Enovas teknologiprogrammer på et senere stadium er til stede, basert på informasjonen som er kjent på tidspunktet for vedtak i PILOT-E. Støtte fra Enova til en senere investering fordrer imidlertid at investeringsprosjektet oppfyller vilkårene for støtte under et av Enovas programmer, også når kostnadsgrunnlaget er tilstrekkelig modent for å sende inn søknad til Enova.
Dersom dere underveis i prosjektgjennomføringen ikke når de milepælene dere har satt dere, vil dere ikke få videre finansiering gjennom PILOT-E. Disse prosjektene kan eventuelt søke annen finansiering gjennom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enovas andre utlysninger rettet mot næringslivet.
Dersom dere får innvilget prosjektet, må følgende på plass når dere reviderer søknaden:
- Fra 2022 skal tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Denne må være på plass innen kontraktsinngåelse for prosjekter med tilskudd fra oss. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor.
- Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
- Dere må utarbeide en datahåndteringsplan for eventuelle forskningsdata som blir håndtert i prosjektet i forbindelse med revidert søknad. Dataene skal gjøres tilgjengelige i tråd med FAIR-prinsippene (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable). Prosjektansvarlig bedrift avgjør selv hvilke(n) arkivløsning(er) som skal brukes for lagring av forskningsdata som kommer frem i prosjektet.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Utlysningen for 2022 er rettet mot to temaer:
- Økt fleksibilitet i kraftsystemet
- Fossilfri høytemperatur varme i industrien
For begge temaene gjelder:
- Rene investeringer i konvensjonell elektrisk infrastruktur ligger utenfor denne utlysningen.
- Prosjektene må være nyskapende og ha teknologisk risiko med gjenstående forsknings- og utviklingsutfordringer.
- Næringsmulighetene for involverte partnere må være godt sannsynliggjort med markedsestimater beskrevet og kvantifisert så langt det er mulig.
- I PILOT-E-prosjektene vil koblingen til Enova fortsatt være gjennom en sluttbruker, eller gjennom realisering av pilotprosjekter i nær industriell skala. Dette gjelder for begge temaene. Husholdninger kan benytte seg av Enova-tilskuddet.
Energi, transport og lavutslipp
Høy grad av elektrifisering er avgjørende for omstillingen til et lavutslippssamfunn. Dette gjør at vi trenger økt fleksibilitet for å utnytte ubenyttet kapasitet i kraftsystemet mye bedre enn i dag. PILOT-E lyser derfor ut midler til prosjekter som enda bedre kan hente ut og skalere fleksibilitet både hos husholdningskunder og store forbrukere.
Hvorfor lyser vi ut disse midlene?
Energi- og transportsystemene integreres mer og mer. Direkte og indirekte elektrifisering av transport på land og til sjøs og utvikling av klimanøytral industri innebærer høyere effektuttak på mange lokasjoner. Det siste året har også vist hvor avhengige vi er av ytre forhold som geopolitikk og store endringer i tilgang på – og etterspørsel etter – energi med den tilhørende sårbarheten dette avdekker. Konsekvensene er høyere priser og inndragning av kjøpekraft for husholdninger, økt risiko, høyere kostnader og svekket konkurransekraft for næringslivet.
Det norske kraftsystemet blir ikke fullt ut utnyttet i dag. Økt fleksibilitet mellom ulike brukere og flytting av forbruk i tid, vil derimot kunne øke kapasiteten. Mulighetene for at flere aktører kan utnytte slik fleksibilitet viser at vi trenger delvis utvikling av ny teknologi, bruk av digitale løsninger og algoritmer og evne til å ta i bruk ny teknologi og utvikling av forretningsmodeller.
Disse prosjektene vil kunne få støtte
Vi vil støtte prosjekter som utvikler og har en plan for å iverksette løsninger som er rettet mot to områder:
- Vi ønsker prosjekter som gjør det enklere for helt ordinære husholdningskunder å redusere egne kostnader til elektrisitet gjennom løsninger som gjør det mulig å levere fleksibilitet og dermed redusere kostnaden. Løsningene må kunne aggregeres og tilrettelegges for ordinære husholdningers kompetansenivå.
- Den raske elektrifiseringen fører til mange nye effektuttak, som for eksempel gjennom hurtiglading knyttet til transport, både på land og i sjø. Elektrifiseringen må gjennomføres på en måte der maksimal fleksibilitet søkes ivaretatt, også i slike store effektuttak. Derfor ønsker vi å støtte prosjekter med løsninger som planmessig samler og aggregerer også større punktlaster for på den måten å kunne frigjøre større fleksible volumer.
I dag finnes det flere markedsplasser der fleksibilitet kan omsettes. Dere må vise helt tydelig i prosjektbeskrivelsen hvordan dere kan tilby en slik fleksibilitet.
Relevante lenker
Andre relevante utlysninger med samme tema
Gjennom PILOT-E vil Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova fortsette arbeidet med å akselerere utfasing av fossile energibærere i varmeintensiv industri. Derfor støtter vi prosjekter som tar for seg dette.
Hvorfor lyser vi ut disse midlene?
Norsk fastlandsindustri har årlige klimagassutslipp på 11,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter. 93 prosent av industriens utslipp er omfattet av EUs kvotesystem – altså 10,6 millioner tonn. 0,8 millioner tonn er knyttet til energibruk i ikke-kvotepliktige anlegg.
Rundt 4,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter av industriens utslipp er knyttet til bruk av fossile energibærere til termiske formål og mekaniske arbeidsprosesser. Dette fordeles på 2,8 millioner tonn som følge av bruk av egen gass, 1,4 millioner tonn fra kjøpt gass og 0,6 millioner tonn fra petroleumsprodukter. Særlig gassbruken har i liten grad modne nullutslippsalternativer i dag.
Industrien som en stor bruker av elektrisk kraft har også et uutnyttet potensial til å bidra med fleksibilitet i energisystemet. Dette er viktig for en mer effektiv overgang til lavutslippssamfunnet.
Disse prosjektene vil kunne få støtte
Vi ønsker å støtte ambisiøse prosjekter som inneholder innovative teknologier og løsninger som erstatter fossile energibærere til varmeformål. Særlig ønsker vi prosjekter som utvikler og demonstrer løsninger som muliggjør fossilfri varmeproduksjon over 150 °C. Dette kan innebære elektrifisering, konvertering til fornybar energi eller bruk av utslippsfrie energibærere, slik som hydrogen.
Vi kommer til å prioritere prosjekter hvor det er tydelig at dere gjennom prosjektet bidrar til å ta ned effektbehov og å bidra med fleksibilitet til energisystemet, inkludert flytting av last og tilgjengeliggjøring av fleksible volumer. I dag finnes det flere markedsplasser der fleksibilitet kan omsettes. Dere må vise helt tydelig i prosjektbeskrivelsen hvordan dere kan tilby en slik fleksibilitet.
Relevante lenker
Andre relevante utlysninger med samme tema
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Dere kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at dere sender inn søknaden så snart dere har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler.
- Søknaden og alle vedleggene skal skrives på norsk eller engelsk.
- Alle vedleggene skal være i PDF-format.
For å kunne kvalifisere som PILOT-E-prosjekt må
- søker ha norsk organisasjonsnummer
- prosjektet gjennomføres i Norge og vil bidra til kunnskaps- og næringsutvikling i Norge
- prosjektet være innenfor tematikken i utlysningen
- søker ha beskrevet en strategi og plan for å ta løsningen til markedet
- søker involvere kunder og brukere i utvikling av løsningen
- finansieringen fra PILOT-E være utløsende for at prosjektet blir satt i gang
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse på maks 12 sider. Bruk fastlagt mal.
- Budsjett. Bruk fastlagt mal. Lastes opp under Vedlegg/Annet.
- CV for sentrale prosjektdeltakere. Bruk fastlagt mal.
- Bedriftsopplysninger. Bruk fastlagt mal. Lastes opp under Vedlegg/Partneropplysninger.
Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggs-type, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet.
Vurderingskriterier
Vi vurderer søknadene etter disse kriteriene:
Forskning og innovasjon
- Innovasjonsgrad
- Forskningsgrad og forskningens innovasjonsrelevans
Virkninger og effekter
- Nytteverdi for omstillingen til lavutslippssamfunnet
- Verdiskapingspotensial for bedriftspartnere
Gjennomføring
- Gjennomføringsevne
- Realisering og spredning av innovasjonen
Innovasjonsgrad | PILOT-E
Panelet skal vurdere det foreslåtte prosjektet i forhold til:
• Konkurrerende løsninger på markedet
• Alternative måter å løse problemet på
Innovasjonsområder:
• Nye eller forbedrede teknologier/løsninger/tjenester
• Nye eller forbedrede prosesser
• Nye forretningsmodeller
Forskningsgrad og forskningens innovasjonsrelevans | PILOT-E
Forskningsgraden vurderes i forhold til disse punktene:
• Forskningens bidrag til faglig utvikling
• Forskningens relevans for innovasjonen
• Demonstrert kunnskap om status på forskningsfeltet
Nytteverdi for omstillingen til lavutslippssamfunnet | PILOT-E
Det skal vurderes:
• Potensial for mer effektiv energiutnyttelse og/eller klimagassreduksjon når løsningen realiseres i markedet.
• Om løsningen er dokumentert betydelig bedre enn beste tilgjengelige teknologi
• Hvorvidt prosjektet adresserer problemstillinger som kan gi tydelig bidrag til omstillingen til et lavutslippssamfunn
• Hvorvidt prosjektet har samfunnsnytte ut over klima- og energigevinst – sammenliknet med konkurrerende løsninger
• Når relevant: potensial for reduksjon i eller lave nye infrastrukturkostnader
• Når relevant: potensial for nye samfunnsnyttige energirelaterte tjenester
Verdiskapingspotensial for bedriftspartnere | PILOT-E
Det skal vurderes om prosjektet vil bidra til varig økt økonomisk lønnsomhet i bedriften og styrket konkurransekraft.
Potensialet skal vurderes opp mot de samlede kostnadene for hele denne perioden (dvs. også utover FoU-prosjektets varighet og kostnader). Det skal forutsettes at realiseringen blir vellykket. Verdiskapingspotensialet kan fremkomme som:
• Ny omsetning
• Reduserte kostnader
• Økning eller opprettholdelse av konkurranseevne
Gjennomføringsevne | PILOT-E
• Bedriftene/konsortiet har tilstrekkelig faglig, organisatorisk og teknologisk kompetanse og kapasitet til å gjennomføre prosjektet og kommersialisere løsningen når den er ferdig
• Bedriftene har tilfredsstillende eierskap, styre og ledelse.
• Prosjektet er godt forankret i strategier og hos styre/ ledelse.
• Bedriftene har en realistisk plan for fullfinansiering av prosjektet
• Prosjektet fremstår gjennomførbart ut fra:
- Prosjektplan, inklusiv arbeidspakker, fremdriftsplan og leveranser
- Tydelig forankring hos og involvering av sluttbruker
- Plan for risikohåndtering
- Plan for involvering av regulatoriske myndigheter (hvis relevant)
- Håndtering av immaterielle rettigheter (hvis relevant)
- Plan for innhenting av evt. offentlige tillatelser, dersom dette ikke er på plass
- Målbare milepæler
- Budsjett og ressursinnsats
Realisering og spredning av innovasjonen | PILOT-E
• Det er sannsynliggjort et definert marked for løsningen, både nasjonalt og internasjonalt. Markedet bør være kvantifisert så langt det er mulig.
• Bedriftene/konsortiet har en realistisk plan og gode forutsetninger for å nå et definert marked
• Bedriftene/konsortiet har en troverdig forretningsmodell for prosjektet og for videre spredning av innovasjonen
Se også vedlegget Evalueringsprosedyre og utdypende beskrivelse av kriterier.
PILOT-E vil prioritere prosjekter som
- utvikler løsninger som
- har høy innovasjonsgrad og betydelige og kvantifiserte teknologiske eller konseptuelle fortrinn sammenliknet med beste tilgjengelige teknologi (BAT)
- kan gi tydelig bidrag til omstillingen til et energifleksibelt lavutslippssamfunn
- har stort og realistisk potensial for å tas i bruk i markedet også ut over PILOT-E-prosjektet
- vil gi langsiktig verdiskaping for konsortiedeltakerne og som beskriver klart hvordan verdiskapingen skal finne sted og verdien av den
- omfatter ambisiøse forskningsutfordringer og en konkret plan for arbeid med disse
- har realistiske planer for organisering, finansiering, eventuell regulatorisk godkjenning og prosjektgjennomføring, samt konkrete og målbare milepæler
- har avtale med konkret sluttbruker om demonstrasjon/pilotering av løsningen(e)
- med kvinnelig prosjektleder når søknadene ellers vurderes likt
Behandlingsprosedyre
Søknaden vil bli behandlet av PILOT-Es arbeidsgruppe og av fageksperter.
Først gjør vi en forvurdering av om søknaden tilfredsstiller formelle krav. Søknadene vil deretter bli behandlet i en to-trinns-prosess.
Første trinn i søknadsbehandlingen
Første trinn omfatter disse vurderingene basert på søknaden med vedlegg:
- innledende vurdering av hvorvidt prosjektet er kvalifisert som et PILOT-E prosjekt – se kvalifiseringskriteriene lenger opp i utlysningen
- vurdering i henhold til fastsatte rangeringskriterier
Vurderingen vil bli foretatt av et PILOT-E-panel bestående av representanter fra Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet, i tillegg til relevante nasjonale fageksperter.
Andre trinn i søknadsbehandlingen
I andre trinn vil de høyest rangerte prosjektene bli invitert til å presentere prosjektet for PILOT-E-panelet og eksterne eksperter. Intervjuene gjennomføres i Oslo eller digitalt i uke 42 (17. til 21. oktober). Vi forutsetter at søkere kan stille på møtet.
PILOT-Es felles administrasjon, som består av representanter for Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova, beslutter hvilke av prosjektene som gis status som Pilot-E-prosjekt. Bevilgende organer i Forskningsrådet og Innovasjon Norge vedtar koordinert hvilke prosjekter som skal få bevilgning, mens Enova samtidig bekrefter en intensjon om finansiering når løsningen skal demonstreres eller tas i bruk for første gang av en egnet bruker.
Merk at støtte fra Enova er betinget av at dere i innovasjonsprosjektet selvstendig oppfyller kriteriene for støtte, og at det vil bli gjort en egen vurdering av støttebeløpet når innovasjonsprosjektet er klart for beslutning.
Forventet svar på søknaden er i løpet av desember 2022.
Oppfølging av PILOT-E-prosjekter
Prosjekter som når opp i konkurransen, vil bli fulgt tett gjennom prosjektforløpet. Oppfølgingen inkluderer:
- ordinær oppfølging som for de aktuelle virkemidlene som benyttes
- oppfølgingsmøter ved milepælene
- en observatør fra PILOT-E (Forskningsrådet, Innovasjon Norge eller Enova) som sitter i prosjektets styringsgruppe
Om søknadsresultatene
- Søkt beløp
- Kr 165 000 000
- Tildelte midler
- Kr 44 300 000
- Mottatte søknader
- 9
- Innvilgede søknader
- 3
Prosjektnr. | Organisasjon | Prosjekttittel | Tema | Bevilget beløp | Publisert |
---|---|---|---|---|---|
341422 | Eviny AS | Effektiv fleksibilitetsaggregering for Næringsmarkedet | Pilot-E: Fleksibilitet i kraftsystemet - finansieres av Forskningsrådet | Kr 20 000 000 | 25.01.2023 |
341276 | Ringerikskraft AS | Shared Resources for Industrial Growth - innovative solutions to connect new companies to industry parks with limited grid capacity | Pilot-E: Fleksibilitet i kraftsystemet - finansieres av Innovasjon Norge | Kr 18 200 000 | 25.01.2023 |
341733 | Agder Energi Fleksibilitet AS | Euroflex | Pilot-E: Fleksibilitet i kraftsystemet - finansieres av Innovasjon Norge | Kr 6 100 000 | 25.01.2023 |
Meldinger ved utskriftstidspunkt 3. desember 2024, kl. 18.08 CET