Spør KI-samtaleroboten vår
Søk nå

Offentlig sektor-ph.d. – doktorgradsprosjekt i offentlig virksomhet 2025

Viktige datoer

22. jan. 2025

Åpen for søknad

12. mars 2025

Søknadsfrist

4. jun. 2025

Seneste forventet svar på søknaden

11. aug. 2025

Tidligste tillatte prosjektstart

5. jan. 2026

Seneste tillatte prosjektstart

4. jan. 2030

Seneste tillatte prosjektslutt

Viktige datoer

Formål

Offentlig sektor-ph.d. (OFFPHD) skal bidra til økt forskningsinnsats i offentlige virksomheter, økt forskerrekruttering i offentlig sektor og økt samspill mellom akademia og offentlig sektor.  

Forskningsrådet skal stimulere til økt forsknings- og innovasjonsaktivitet i offentlig sektor og tilbyr støtte til gjennomføring av doktorgradsprosjekter. Doktorgradsprosjektet skal bygge kunnskap som er relevant og anvendbar for offentlige aktører og deres brukere. Prosjektet skal også framskaffe kunnskap innenfor områder der kunnskaps- og innovasjonsbehovene er store og støtte opp under virksomhetens FoU- og innovasjonsstrategi.  

Om utlysningen

Vi lyser ut midler til Offentlig sektor-ph.d. (OFFPHD) prosjekter med oppstart i løpet av akademisk år 2025/2026. Siste tillate prosjektstart er 5. januar 2026.

Utlysningen inkluderer midler til inntil 54 OFFPHD-prosjekter. Av disse skal det være:

  • inntil tre prosjekter innenfor helse (se nedenfor)
  • inntil tre prosjekter innenfor arbeids- og velferdsfeltet (se nedenfor)
  • inntil tre prosjekter som skal møte kunnskapsbehov i utdanningssektoren (se nedenfor)
  • inntil fem prosjekter innenfor temaer knyttet til likestilling og ikke-diskriminering (se nedenfor)
  • inntil fem prosjekter innenfor forskning på forebygging og bekjempelse av vold i nære relasjoner
  • inntil åtte prosjekter innenfor arealforvaltning med hensyn til natur og klima
  • fem prosjekter innenfor kunstig intelligens (se nedenfor)
    • inntil ett av KI-prosjektene skal tildeles IKT-sikkerhet og kryptologi-prosjekt
  • to prosjekter med relevans for transport (se nedenfor)

De øvrige 20 prosjektene har ingen tematiske føringer.

OFFPHD er ikke en konkurransearena. Det vil si at midlene ikke tildeles på grunnlag av konkurranse, men på grunnlag av at alle kravene i utlysningen er innfridd.

Søknader som er mottatt innen fristen vil bli sortert gjennom randomisering. Saksbehandlingen vil deretter bli gjennomført i den rekkefølgen som blir utfallet av randomiseringen, til alle tilgjengelige midler er tildelt.

Et OFFPHD-prosjekt er et samarbeidsprosjekt mellom en offentlig virksomhet og en gradsgivende institusjon. Doktorgradsprosjektet skal ta utgangspunkt i en problemstilling som er relevant for den offentlige virksomheten, men det skal planlegges og gjennomføres i tett samarbeid mellom den offentlige virksomheten og gradsgivende institusjon. Andre aktører kan være samarbeidspartnere i prosjektet under visse forutsetninger. Les mer om dette under "Hvem kan delta i prosjektet?".

Doktorgradsprosjektet skal gjennomføres på enten tre eller fire år. I treårige prosjekter arbeider kandidaten 100 prosent med doktorgradsprosjektet. I fireårige prosjekter arbeider kandidaten 75 prosent av tiden med doktorgradsprosjektet og 25 prosent av tiden med andre oppgaver.

I denne utlysningsrunden støtter vi prosjekter med oppstart innenfor det akademiske året 2025/26. Prosjekter kan tidligst starte ved høstsemesterets oppstart 11. august 2025 og senest ved vårsemesterets oppstart 5. januar 2026.

Vær oppmerksom på at all prosjektaktivitet som utføres før kontrakten med Forskningsrådet er signert, skjer på prosjektpartnernes egen risiko.

Forskningsrådets generelle vilkår for FoU-prosjekter gjelder for alle prosjekter med bevilgning fra ordningen. Se mer på våre nettsider: Dette består kontrakten av.

Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende.

Midler med spesielle føringer

Det er midler til 20 OFFPHD-prosjekter uten tematiske føringer i årets utlysning. I tillegg er det midler til å finansiere inntil 34 prosjekter til dersom de tilfredsstiller spesielle føringer.  

  • Vi finansierer inntil tre OFFPHD-prosjekter som skal møte kunnskapsbehov og bygge kompetanse som er relevante for bærekraftige helse- og omsorgstjenester av høy kvalitet. Bærekraftige helse- og omsorgstjenester handler om å sikre at helsetjenestene kan møte dagens og fremtidens behov på en måte som er økonomisk, sosialt og miljømessig bærekraftig. Det er også behov for bedre samspill mellom de kommunale helse- og omsorgstjenestene og arbeids- og velferdstjenestene. Prosjektet skal være forankret i tjenestenes behov og forankret på ledernivå. Det er et krav at søker er en offentlig virksomhet i de kommunale helse- og omsorgstjenestene eller arbeids- og velferdstjenestene.
  • Inntil tre prosjekter skal møte kunnskapsbehov og bygge kompetanse på arbeids- og velferdsfeltet, spesifikt relatert til tema som er relevant for 1) et omstillingsdyktig, velfungerende, seriøst og/eller inkluderende arbeidsliv, inkludert arbeidslivskriminalitet og sosial dumping, 2) integrering i arbeidsliv eller hverdagsliv, eller 3) inntektssikring/økonomisk trygghet, inkludert pensjon og trygd. Det oppfordres til rettsvitenskapelige perspektiver på alle tre områder.
  • Inntil tre prosjekter skal møte kunnskapsbehov i utdanningssektoren. Prosjektene kan være rettet mot alle nivå i utdanningssystemet, fra barnehage til høyere utdanning, samt overganger mellom nivåene. De må være relevante for minst ett av fire brede temaområder. Temaområdene henger sammen med hverandre og er ikke gjensidig utelukkende, slik at problemstillinger vil kunne gripe inn på tvers mellom disse: a) undervisning og læring, b) profesjonsutdanning og kompetanseutvikling, c) styring, ledelse og organisering, og d) utdanningens betydning for den enkelte og for samfunn og arbeidsliv.
  • Inntil fem prosjekter vil finansieres innenfor temaer knyttet til likestilling og ikke-diskriminering. Prosjektene skal bidra til kompetanse om, og evne til, å sikre likeverdige offentlige tjenester og tilbud til en mangfoldig befolkning, og vil kunne være viktige bidrag til kunnskapsgrunnlaget for likestillingspolitikken i bred forstand. Prosjekter som ser likeverdige tjenester i sammenheng med alle slags diskrimineringsgrunnlag vil kunne være relevante – enten det handler om diskriminering på grunnlag av etnisitet, livssyn eller religion, kjønn og kjønnsidentitet, seksuell identitet og orientering, funksjonsevne, alder, geografi eller annet. Prosjektene kan være innenfor alle fag og fagområder.
  • Det er midler til fem prosjekter innen forskning på forebygging og bekjempelse av vold i nære relasjoner. Alle prosjektene må ha fokus på justissektorens rolle og i tillegg dekke ett eller flere av følgende punkter:
    • Politiets rolle i forebygging og bekjempelse av vold i nære relasjoner
    • Utsatte og/ utøveres møte med politiet/domstolen i saker om vold i nære relasjoner
    • Rettsapparatets håndtering av saker om vold i nære relasjoner og voldtekt
    • Sammenhengene mellom vold og overgrep i oppveksten og senere kriminalitet
    • Samarbeid og samhandling med og mellom etater/sektorer for å forebygge og avdekke vold i nære relasjoner
    • Vold og overgrep i samiske samfunn, herunder årsakssammenhenger, fornorskingspolitikkens betydning og hvordan beskyttelses- og hjelpetiltak bedre kan tilpasses

Forskningen skal bidra til et godt og oppdatert kunnskapsgrunnlag og resultatene skal kunne tas i bruk i alle relevante sektorer på flere nivåer. Formidling må være en integrert del av prosjektet.

Satsing er en del oppfølgingen av Opptrappingsplan mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner (2024–2028) Trygghet for alle

  • Vi vil finansiere inntil åtte OFFPHD-prosjekter om bærekraftig arealforvaltning som ivaretar natur og klima. Søker kan for eksempel være kommune, fylkeskommune eller statsforvalter. Problemstillingene skal være relevante utover enkeltstående utfordringer og forhold med sikte på læring og kunnskapsspredning. Prosjektet må beskrive hvordan det er oppfylt.
  • Vi vil finansiere inntil fem doktorgradsprosjekter innenfor Kunstig Intelligens og KI-forskning som er relevante for Regjeringens milliardsatsing på kunstig intelligens. Dette inkluderer konsekvenser av KI, teknologiutvikling og innovasjon. Stipendiatene skal være koblet til etablerte KI-forskningsmiljøer. Eksempler på dette er forskningsmiljøer som deltar i forskningssentre (SFI og SFF) og større forskningsprosjekter innenfor KI finansiert av Forskningsrådet eller EU. Kandidaten skal integreres i stipendiatfellesskap og forskning knyttet til større prosjekter, og ha en akademisk veileder i KI-miljøet. Det forventes at kandidaten deltar i nasjonal forskerskole for kunstig intelligens NORA.Research.School - NORA - Norwegian Artificial Intelligence Research Consortium.
    • Inntil ett av KI-prosjektene skal tildeles IKT-sikkerhet og kryptologi-prosjekt for personer som har sikkerhetsklarering. Prosjektene øremerket IKT-sikkerhet og kryptologi skal tildeles prosjekter hvor stipendiaten allerede er sikkerhetsklarert. Disse prosjektene har derfor følgende føring:
    • Kandidaten må kunne sikkerhetsklareres til minimum hemmelig. Arbeidsgiver er ansvarlig for å avklare klareringsnivå og ev. sørge for sikkerhetsklarering iht. behovet for faktisk tilgang til sikkerhetsgradert materiale. Sikkerhetsklarering må være på plass før søknaden kan sendes til Forskningsrådet. Merk at resultater fra doktorgradsprosjektene, også innenfor IKT-sikkerhet og kryptologi, skal publiseres offentlig.

Prosjekter som ikke tilfredsstiller de spesielle føringene nevnt ovenfor, kan tildeles innenfor de generelle OFFPHD-prosjektene så langt midlene rekker.

En søknad rettet mot prosjektmidlene med spesielle føringer, må oppfylle alle krav og føringer for OFFPHD. Søknaden vil i tillegg bli vurdert opp mot de spesifikke føringene angitt i punktene ovenfor.  

Se også vårt spørsmål og svar-webinar om Offentlig sektor-ph.d.

Hvem kan søke?

Søker (prosjektansvarlig virksomhet) må være en virksomhet i offentlig sektor. Virksomheten skal normalt finansieres 80 prosent eller mer av det offentlige. Offentlig finansiering kan komme gjennom direkte tildelinger fra det offentlige, men også fra offentlige anskaffelser.

Virksomheter i offentlig sektor er definert som virksomheter som er statlige, regionale eller lokale myndigheter, offentligrettslige organer, eller sammenslutninger dannet av slike og som utfører oppgaver på vegne av det offentlige (jfr. Forskningsrådets definisjon av offentlig sektor). Ideelle tjenesteleverandører som mottar minst 80 prosent av inntektene sine gjennom offentlige anskaffelser, er innenfor målgruppen til ordningen.

Organisasjoner som er godkjent av Forskningsrådet som forskningsorganisasjon kan ikke søke OFFPHD, se Forskningsrådets liste over godkjente forskningsorganisasjoner. Dette inkluderer også TTO-er (Technology Transfer Office) og helseforetak.

OFFPHD-ordningen åpner ikke for statsstøtte, og foretak kan derfor ikke være søker eller inngå som samarbeidsparter i et OFFPHD-prosjekt. Les mer om foretak lenger ned.

Forskningsrådet gir kun støtte til prosjekter med kandidater som ikke har doktorgrad/ph.d. fra før. Ordningen støtter heller ikke ferdigstilling av påbegynte doktorgrader.  

Hvem kan delta i prosjektet?

Prosjektansvarlig og søker til Forskningsrådet skal være en virksomhet i offentlig sektor (som definert ovenfor). Gradsgivende institusjon skal være samarbeidspartner i OFFPHD-prosjektet.

Forskningsrådet stiller følgende krav til prosjektdeltagere og prosjektet:

Krav til den offentlige virksomheten (prosjektansvarlig)

  • Den offentlige virksomheten skal stå som søker og må være innenfor målgruppen til ordningen. Vi gjør oppmerksom på at Forskningsrådet kan etterspørre utvidet dokumentasjon for å vurdere om dette kravet er oppfylt. Dersom du er usikker på om virksomheten er i målgruppen, ber vi deg ta kontakt med Forskningsrådets kontaktpersoner for ordningen før innsending av søknad.
  • Doktorgradsprosjektet skal være relevant for den offentlige virksomheten og dens langsiktige kompetansebehov.
  • Doktorgradsprosjektet skal være forankret i virksomhetens planer for forskning og utvikling og godkjent i virksomhetens besluttende organer.
  • Den offentlige virksomheten må sikre finansiering av prosjektet for hele prosjektperioden – også ved forsinkelser.
  • Den offentlige virksomheten skal oppnevne en intern veileder/mentor i prosjektet og sette av tilstrekkelig med tid og ressurser å følge opp doktorgradsprosjektet. Rollen som intern veileder skal fylles av en person med relevant kompetanse for prosjektets fagtematikk. Intern veileder trenger ikke å ha en doktorgrad, men vil da defineres som en mentor. Veileder/mentor kan leies inn fra ekstern aktør dersom virksomheten ikke har relevant kompetanse.
  • Kandidaten trenger ikke å være ansatt på søknadstidspunktet, men skal være ansatt i prosjektansvarlig virksomhet gjennom hele prosjektperioden, og ansettelsesforholdet skal ta høyde for at det kan bli forsinkelser. Kandidaten skal være ansatt i 100 prosent stilling i tre år ved treårige prosjekter, og i minst 75 prosent stilling i fire år ved fireårige prosjekter. Forskningsrådet forutsetter at kandidatens ansettelses- og arbeidsforhold er i tråd med norsk lovverk.

Krav til gradsgivende institusjon

  • Gradsgivende institusjon har ansvar for å sikre at doktorgradsprosjektet holder et tilstrekkelig høyt faglig nivå. Ordningen forutsetter at doktorgradsprosjektet møter de samme kravene til vitenskapelig nivå som andre doktorgradsprosjekter som tas opp ved institusjonen, og følger institusjonens forskrift for doktorgradsutdanning når det gjelder opptak, gjennomføring og bedømmelse. Merk: Forskningsrådet foretar ingen forskningsfaglig vurdering og kvalitetssikring av prosjektet, men forutsetter at dette er ivaretatt av gradsgivende institusjon.
  • Kandidaten skal være tatt opp til relevant doktorgradsprogram ved gradsgivende institusjon. Prosessen med opptak til doktorgradsprogram skal være igangsatt på søknadstidspunktet. Dokumentasjon på endelig opptak må ettersendes når den foreligger.
  • Dersom gradsgivende institusjon er utenlandsk, må søker dokumentere at graden fra den utenlandske institusjonen minst er på nivå med en doktorgrad avlagt ved et norsk universitet.

Krav til samarbeid og organisering av prosjektet

  • OFFPHD-prosjektet skal planlegges og gjennomføres i et samarbeid mellom prosjektansvarlig virksomhet og gradsgivende institusjon.
  • Prosjektansvarlig virksomhet og gradsgivende institusjon må inngå en skriftlig samarbeidsavtale. Prosessen med samarbeidsavtalen skal være igangsatt på søknadstidspunktet, men avtalen trenger ikke være ferdig. Avtalen må oppfylle OFFPHD-ordningens særskilte krav til samarbeidsavtale, se avsnitt nedenfor. Signert samarbeidsavtale er vedlegg til kontrakten som Forskningsrådet inngår med prosjektansvarlig virksomhet.
  • Den offentlige virksomheten og gradsgivende institusjon skal i fellesskap kunne tilby kandidaten et tilfredsstillende fagmiljø og tilstrekkelig faglig veiledning og administrativ støtte til å gjennomføre doktorgradsprosjektet.
    Dette betyr at kandidaten skal være en del av og få støtte fra det faglige miljøet hos den gradsgivende institusjonen, samtidig som engasjere seg i og få god støtte hos prosjektansvarlig virksomhet til å gjennomføre doktorgraden. Et velfungerende fagmiljø skal dermed gi kandidaten en mulighet til å kombinere teoretisk kunnskap og praktisk erfaring for å oppnå vellykket gjennomføring av doktorgradsprosjektet.
  • Den offentlige virksomheten og gradsgivende institusjon skal gjennomføre minst ett prosjektmøte per semester. Hovedveileder fra gradsgivende institusjon, kandidat, prosjektleder og intern mentor/veileder fra den offentlige virksomheten skal delta på prosjektmøtene. Møtereferatet må lastes opp sammen med årlig framdriftsrapportering.
  • Kandidaten i prosjektet må være utpekt på søknadstidspunktet. Det kan ikke søkes om støtte til prosjekter uten en spesifikk kandidat.
  • Kandidaten skal oppholde seg minst ett år ved gradsgivende institusjon og minst ett år ved prosjektansvarlig virksomhet. Dette gjelder også dersom gradsgivende institusjon er utenfor Norge. Oppholdet trenger ikke være sammenhengende, det kan deles opp i flere kortere opphold fordelt over prosjektperioden.

Krav til samarbeidsavtalen

Den offentlige virksomheten og gradsgivende institusjon må inngå en skriftlig samarbeidsavtale som følger våre generelle vilkår for FoU-prosjekter. OFFPHD-ordningen stiller følgende krav til samarbeidsavtalen:

  • Avtalen skal være gyldig gjennom hele prosjektperioden. Avtaleperioden skal spesifiseres i avtaledokumentet.
  • Fordeling av resultater og spørsmål om immaterielle rettigheter skal avklares.
  • Veilederne fra både prosjektansvarlig virksomhet og gradsgivende institusjon skal spesifiseres med navn, rolle og arbeidsgiver.
  • Avtalen skal ikke hindre kandidaten i å publisere resultatene og disputere på grunnlag av dem. Dette skal spesifiseres i avtalen.
  • Det skal spesifiseres at kandidaten skal oppholde seg minst ett år ved den offentlige virksomheten og minst ett år ved gradsgivende institusjon. Tiden kan fordeles slik det er mest hensiktsmessig for prosjektet.
  • Det skal spesifiseres at partene skal gjennomføre et samarbeidsmøte minst én gang per semester.
  • Krav om arbeidsplikt for kandidaten skal avklares. Dette kan også være en del av en separat ansettelsesavtale mellom kandidaten og virksomheten. I fireårige prosjekter må det spesifiseres hvor stipendiatens arbeidsplikt skal utføres.
  • Finansiering og fordeling av kostnader på hver partner i doktorgradsprosjektet skal oppgis.

Les mer om samarbeidsavtaler på Forskningsrådet nettside.

Krav ved samarbeid med andre aktører

OFFPHD er et virkemiddel som i utgangspunktet er rettet mot enkeltvirksomheter i samarbeid med en gradsgivende institusjon. Men ordningen åpner også for at flere virksomheter kan gå sammen om et OFFPHD-prosjekt forutsatt at virksomhetene ikke er et foretak, les mer om foretak i avsnittet nedenfor. I et OFFPHD-prosjekt hvor flere offentlige virksomheter inngår som samarbeidspartnere, må følgende krav være tilfredsstilt i tillegg til de øvrige kravene i utlysningen:

  • Dersom andre samarbeidspartnere enn prosjektansvarlig virksomhet og gradsgivende institusjon skal bidra med finansering, gjelder følgende: prosjektansvarlig må gå inn med den største egenandelen i prosjektet med unntak av gradsgivende institusjon. Det vil si at den delen av prosjektkostnadene som ikke dekkes av gradsgivende institusjon kan fordeles på flere samarbeidspartnere, men prosjektansvarlig må gå inn med den største egenandelen.
  • Det må inngås forpliktende samarbeidsavtale mellom prosjektansvarlig og samarbeidspartnerne i prosjektet. I avtalen må alle relevante forhold avklares, herunder immaterielle rettigheter (IPR), fordeling av resultater og økonomiske forhold. Forskningsrådet krever at det inngås én fellesavtale hvis det er flere samarbeidspartnere i tillegg til prosjektansvarlig og gradsgivende institusjon i prosjektet.
  • Prosjektansvarlig må kunne vise til en plan for hvordan prosjektet kan fullføres i tilfelle samarbeidspartnere trekker seg underveis i prosjektet.

Foretak kan ikke være søker eller samarbeidsparter i et OFFPHD-prosjekt. Denne ordningen åpner ikke for statsstøtte, og foretak kan derfor ikke søke midler eller inngå som samarbeidsparter i prosjektet. Med "foretak" mener vi her en aktør som driver økonomisk aktivitet ved å tilby varer og/eller tjenester i et marked. En og samme aktør kan være både foretak og ikke foretak: Dersom aktøren (her: den offentlige virksomheten) driver noe økonomisk aktivitet, er den et foretak for denne delen av sin virksomhet. For den delen av virksomheten som ikke består i å tilby varer eller tjenester i et marked, er den offentlige virksomheten ikke å anse som et foretak. Ordningen finansierer kun doktorgradsprosjekter som er tilknyttet virksomhetens ikke-økonomiske aktivitet. Forskningsrådet forutsetter at virksomheten har etablert et klart regnskapsmessig skille mellom sin økonomiske og sin ikke-økonomiske aktivitet.

Les mer om krav til formelt skille mellom økonomisk og ikke-økonomisk aktivitet på Forskningsrådet nettsider.  

Hva kan du søke om støtte til?

Forskningsrådet skal gjennom OFFPHD-ordningen bidra til å dekke støtteberettigede kostnader som er direkte knyttet til gjennomføringen av doktorgradsprosjektet. Spesifikt er dette:

  • lønn og personalkostnader for kandidat
  • lønn og personalkostnader for intern veileder
  • kostnader hos gradsgivende institusjon (blant annet veiledning og kontorplass)
  • kostnader hos samarbeidspartnere
  • andre driftskostnader (laboratorieforsøk, litteraturinnkjøp, konferansereiser, o.l.)

Prosjektansvarlig må i søknaden sette opp et budsjett som viser alle kostnader direkte knyttet til gjennomføring av doktorgradsprosjektet. Vi krever i søknaden at kostnadene fordeles på følgende kostnadstyper:

  • Personalkostnader og indirekte kostnader. Her føres lønn- og personalkostnader for personell i den offentlige virksomheten, som kandidat og intern veileder, og lønn- og personalkostnader ved gradsgivende institusjon. Kostnadene skal beregnes på grunnlag av timesatser per person som deltar i prosjektet. Beregningsgrunnlaget dere benytter, det vil si hvilke kostnader som dere tar med i timesatsen, skal beskrives i søknaden (i spesifikasjonsfeltet til kostnadsplanen). Det er ulike retningslinjer for beregning av timesatser for personer i den offentlige virksomheten og ved gradsgivende institusjon. Vennligst les retningslinjene og følg eksemplene på beregning av timekostnader og indirekte kostnader for den offentlige virksomheten:
  • Innkjøp av FoU-tjenester. Dette er kostnader til innkjøp av FoU-tjenester som laboratorievirksomhet, analyser o.l. fra en FoU-leverandør. Se retningslinjer for "Innkjøp av FoU-tjenester" for mer informasjon.
  • Utstyr. Merk at det er begrensinger for hvilke utstyrskostnader som kan tas med i budsjettet. Det er derfor viktig at du leser retningslinjene nøye. Retningslinjer for utstyr.
  • Andre driftskostnader. Dette er kostnader til blant annet litteraturinnkjøp, konferansereiser, driftskostnader ved laboratorieforsøk, ekstern veileder o.l. Se retningslinjer for andre driftskostnader.

For definisjoner og andre detaljer knyttet til innkjøp av FoU-tjenester, utstyr og andre driftskostnader, viser vi til Forskningsrådets retningslinjer for hva budsjettet skal inneholde.

Forskningsrådet oppfordrer søker til å konsultere virksomhetens lønns- eller økonomiavdeling under utarbeidelsen av budsjettet.

Beregning av støtte

Tabellen under viser maksimalt støttebeløp fra Forskningsrådet til OFFPHD-prosjekter per år og måned. Dere beregner støtten per måned fra oppstartdato.

 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

3-årige prosjekter

686 000

715 000

742 000

768 000

795 000

823 000

Støtte per måned

57 000

60 000

62 000

64 000

66 000

69 000

 

 

 

 

 

 

 

4-årige prosjekter

514 000

536 000

556 000

576 000

596 000

617 000

Støtte per måned

43 000

45 000

46 000

48 000

50 000

51 000

Støtten gis ikke som en rundsum, men korrigeres i forhold til regnskapsførte kostnader. Støtten kan ikke overstige 50 prosent av totale, godkjente prosjektkostnader. Det betyr at dersom regnskapsførte kostnader blir lavere enn budsjettert, blir Forskningsrådets utbetaling redusert slik at den ikke utgjør mer enn 50 prosent av prosjektkostnadene.

Støtten skal bidra til å dekke lønn, sosiale og indirekte kostnader for stipendiat og intern veileder/mentor, kostnader ved gradsgivende institusjon samt andre driftskostnader i prosjektet.

Støtten fra Forskningsrådet utbetales som prosjektstøtte til den offentlige virksomheten, ikke som et personlig stipend til kandidaten.

Etikk

Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer, og etikk inngår i vurderingskriteriet for Forskningskvalitet. I malen for prosjektbeskrivelse er det et eget punkt som omhandler dette. Beskrivelsen av etikk er først og fremst en forsikring til fagfellene om at det foreligger en plan for å håndtere de viktigste etiske dilemmaene i prosjektet. Dersom dere har behov for å beskrive dette mer detaljert, kan det gjøres andre steder i prosjektbeskrivelsen, eksempelvis under metodevalg, eller dere kan gjøre det i datahåndteringsplan(er) (se under). 

Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskerinstitusjon (jfr.  Lov om organisering av forskningsetisk arbeid). 

Panelets vurdering og Forskningsrådets vedtak om tildeling innebærer ingen forskningsetisk godkjenning.

I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss:

Støtte til utenlandsopphold

Offentlige virksomheter som får støtte gjennom OFFPHD-ordningen, har i tillegg kunnet søke om støtte til utenlandsopphold for sin doktorgradskandidat dersom gradsgivende institusjon er norsk. Denne utlysningen er midlertidig stengt for nye søknader. Vennligst se oppdatert informasjon på Forskingsrådets utlysning Utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater.

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

Utlysningen er åpen for prosjekter innenfor alle områder i offentlig sektor, men vi ønsker at søker knytter søknaden sin opp mot ett eller flere av de forvaltningsområdene som er listet opp under.

Politikk- og forvaltningsområder

Fornyelse og innovasjon i offentlig sektorHelseArbeid og velferdUtdanningLikestilling og ikke-diskrimineringVold i nære relasjonerNatur og klimaKunstig intelligensIKT-sikkerhet og kryptologiTransport

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

Søknadsskjemaet

  • De formelle rollene i prosjektet, altså administrativt ansvarlig og prosjektleder, skal innehas av ansatte hos prosjektansvarlig og kan ikke fylles av kandidaten.
    • Administrativt ansvarlig må ha signaturrett for den offentlige virksomheten og må kunne forplikte virksomheten i et OFFPHD-prosjekt. Administrativt ansvarlig skal godkjenne søknaden før den blir sendt inn og skal signere blant annet kontrakten og rapporter i prosjektperioden.
    • Prosjektlederen har rapporteringsansvar overfor Forskningsrådet og er OFFPHD-prosjektets primære kontaktperson. Prosjektleder har også ansvar for prosjektets framdrift.
  • Samarbeidspartnere: Husk å føre opp gradsgivende institusjon og eventuelt andre virksomheter eller institusjoner som inngår i et faktisk samarbeid som samarbeidspartnere. Prosjektansvarlig og Forskningsrådet skal ikke føres opp som samarbeidspartnere.
  • Hovedaktiviteter og milepæler i prosjektperioden skal inkludere:
    • obligatoriske og valgfrie kurs ved gradsgivende institusjon og eventuelt andre universitet/høgskoler
    • framdriftsmøter minst én gang per semester
    • midtveisevaluering ved gradsgivende institusjon
    • milepæler for de planlagte artiklene
    • innlevering av avhandlingen skal være prosjektets siste milepæl. Vi anser innlevering av avhandlingen som avslutningen av prosjektet. Vi venter ikke på disputas da dette kan ta lengre tid.
  • I spesifikasjonsfeltet til kostnadsplanen skal dere beskrive hvordan dere har kommet fram til timesatsen til prosjektmedarbeiderne, og hvor mange timer i året dere har beregnet per prosjektmedarbeider. Hvis dere har brukt maksimaltimesats (1100 kroner) må dere begrunne dette.
  • For å sikre en jevn og grundig oppfølging, kreves det at det gjennomføres to framdriftsmøter årlig. Disse møtene forventes å inkludere representanter fra den prosjektansvarlige virksomheten (prosjektleder og/eller administrativt ansvarlig og intern veileder), gradsgivende institusjon (hovedveileder) og ph.d.-kandidaten. Møtereferatene skal lastes opp sammen med årlig framdriftsrapportering. Møtene skal bidra til å evaluere prosjektets utvikling og adressere eventuelle utfordringer i en tidlig fase samt sikre kontinuerlig kommunikasjon med Forskningsrådet om prosjektets framdrift.

Du kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at du sender inn søknaden så snart du har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler.

Søknaden og alle vedleggene skal skrives på norsk eller engelsk.

Vedlegg til søknaden

Prosjektbeskrivelsen og andre obligatoriske vedlegg må følge malene. Dere finner alle vedleggsmalene nederst i utlysningen. Alle vedleggene skal være i PDF-format.

Deler av søknadsbehandlingen hos oss er digitalisert. Det er derfor viktig at dere benytter malene nederst i utlysningen og beholder toppteksten i dokumentene.

Obligatoriske vedlegg

  1. prosjektbeskrivelse på maksimum 10 sider (bruk standard mal som du finner nedenfor)
  2. partneropplysninger for virksomheter (bruk standard mal som du finner nedenfor) 
  3. bekreftelse på deltakelse i doktorgradsprosjekt (lastes opp under vedleggstypen "Annet") (bruk standard mal som du finner nedenfor)
  4. CV for kandidaten: i Offentlig sektor-ph.d. har vi ikke egen mal for CV, benytt "vanlig" CV-oppsett. Det er kun kandidatens CV som skal lastes opp.

Andre obligatoriske vedlegg

  1. Kun for søknader til IKT-sikkerhet og kryptologi: bekreftelse på sikkerhetsklarering og autorisasjon

Søknader som ikke oppfyller kravene vil bli avvist.

Søknader som ikke har lagt ved obligatoriske vedlegg vil bli avvist.

Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon.

Vennligst ikke legg ved dokumenter som ikke etterspørres. Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over.

Det er ikke teknisk validering på innhold i vedleggene dere laster opp, så pass på å laste opp korrekt fil på riktig vedleggtype.

Behandlingsprosedyre

Søknader til denne utlysningen behandles administrativt av Forskningsrådet. Grunnet begrenset budsjett forventer vi flere søknader enn det er tilgjengelige midler. Utlysningen og behandlingen av søknader vil derfor skje gjennom følgende trinn:

  • Dere kan søke fram til 12. mars kl. 13.00, deretter stenges det for søknader.
  • Rekkefølgen for behandlingen av søknader blir sortert gjennom randomisering. 
  • Vi behandler søknadene i denne rekkefølgen til budsjettet er brukt opp.

Innen tolv uker etter søknadsfristen vil virksomheten motta tilbakemelding om enten tildeling eller avslag. Det tas forbehold om mulig forlengelse av behandlingstiden i perioder med ferieavvikling og økt pågang. Svar vil bli kommunisert via Mitt nettsted.

Forskningsrådet kan avvise søknader der prosjektansvarlig eller samarbeidspartner de siste to årene før innsendt søknad vesentlig har misligholdt sine forpliktelser i andre prosjekter med støtte fra Forskningsrådet. 

Søknaden kan bli avvist dersom prosjektleder er felt i Felles redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene før innsendt søknad.

Dersom søknaden blir betinget godkjent, vil søker motta et brev som inneholder krav om tilleggsinformasjon og revidering av søknad. I revidert søknad blir søker bedt om å skrive et populærvitenskapelig sammendrag av prosjektet, og eventuelt andre avklaringer eller rettelser knyttet til søknaden.

Frist for innsending av revidert søknad er vanligvis tre uker. Ved behov kan søker be om utsatt frist. 

Når etterspurt tilleggsinformasjon og søknadsrevideringer er godkjent, vil vi legge ut en kontrakt på Mitt nettsted. Signert samarbeidsavtale med gradsgivende institusjon og eventuelt andre samarbeidspartnere skal lastes opp som vedlegg til kontrakten. Kontrakten er gyldig etter at vi har endelig godkjent den innsendte kontrakten og vedlegget.

 

 

Opprett søknad

Søknader til Offentlig sektor-ph.d. – doktorgradsprosjekt i offentlig virksomhet 2025 lages som en esøknad på mitt nettsted. Malene skal fylles ut og lastes opp i søknaden.

Opprett søknad

Meldinger ved utskriftstidspunkt 29. januar 2025, kl. 03.50 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.