– Offentlig sektor ph.d. gir mange muligheter
Nysgjerrighet, livsfase og motivasjon fikk Tromsø-rektoren Vegard Olsen Yttergård til å søke en stilling som offentlig sektor-ph.d., da Tromsø kommune lyste ut to slike stillinger. De satser offensivt på forskningsbasert kunnskap.
Tips fra Kari Henriksen, Tromsø kommune (oppdragsgiver)
- Sørg for at prosjektet er politisk forankret i organisasjonen.
- Avklaringer mht. kandidatens avtale med kommunen bør beskrives tidlig, slik at det ikke knyttes usikkerhet for kandidaten når det gjelder rammer for ph.d.-arbeidet.
- Det er nyttig å legge føringer for tematikken i prosjektene fra kommunens side, slik at man får de beste kandidatene for det feltet kommunen vil det skal utvikles kunnskap om.
- Den offentlige aktøren må sørge for å etablere et godt samarbeid og god samhandling med universitet fra starten av prosessen.
- Forhold mellom kandidat og kommune i prosjektperioden bør være tenkt gjennom på forhånd, for eksempel ved å avklare arbeidsgiveransvaret.
- Ansvarlig fra den offentlige aktøren bør, så langt det er mulig, holde i arbeidet fra start til slutt. Dette sikrer god og hensiktsmessig progresjon i søknadsfasen.
- Om prosessen er ny for aktøren, vil det kunne være lurt å komme i kontakt med andre som har gjort prosessen før.
- Ta kontakt med Forskningsrådet for å gå informasjon og hjelp.
Tips fra Vegard Olsen Yttergård (stipendiat)
- Gå i dialog med virksomheten du er knyttet til.
- Spør om de har en forsknings- og utviklingsstrategi som du kan forankre et prosjekt til.
- Avklar også med veileder så tidlig som mulig, slik at du får veiledning på prosjektbeskrivelsen for opptak til universitet.
- Det er viktig å jobbe godt med å definere prosjektet.
- Arbeidsgiver bør involveres i arbeidet med prosjektbeskrivelsen og bør etablere et samarbeid med gradsgivende institusjon.
- Jeg valgte å gå i gang med dette fordi jeg gjennom mine år som rektor ofte har reflektert over lederrolle, lederpraksis og organisasjonsutvikling i en skolekontekst, sier Yttergård.
Håper å bidra til utvikling av skolen
- Ordningen gir meg muligheten til å bygge forskerkompetanse og utvikle kunnskap om et område med stor betydning for elevers læring og utvikling. Jeg håper jo at kunnskapen fra mitt prosjekt kan bidra til utvikling av Tromsø-skolen, både her og nå, men også i et fremtidsperspektiv, forklarer Vegard.
- Det store spørsmålet handler jo om hvordan skolen, med rektor i spissen, kan samhandle for at elevene utvikler sitt potensial og opplever mestring gjennom tilpasset opplæring i et inkluderende fellesskap.
Ny kunnskap om tilpasset opplæring
Yttergård har fått permisjon fra rektor-stillingen i tre år for å skrive en artikkelbasert avhandling med tittelen: Fra ide til kunnskapsbasert organisasjonslæring i Tromsøskolen?
Bakgrunnen for prosjektet er at offentlige dokumenter viser at det norske utdanningssystemet svikter når det gjelder å ivareta elevers rettigheter for tilpasset opplæring og inkludering. Tromsø kommune har valgt å utvikle en helhetlig plan for tilpasset opplæring og spesialundervisning (Se meg! Lik meg! Lær meg!).
- Til tross for gode intensjoner, er det ikke slik at planer automatisk løser aktuelle utfordringer.
Prosjektet skal derfor utvikle kunnskap om den helhetlige planen for tilpasset opplæring og spesialundervisning og om organisasjonslæring og utøvelse av ledelse i arbeidet med å implementere planen i kommunens skoler. Jeg skal følge fire skoler over to år, forklarer Yttergård.
Gode støttespillere
I Tromsø kommune er det to rektorer som har fått denne muligheten.
- Vi samarbeider tett, selv om vi har forskjellige temaer. En representant fra skoleeier i kommunen har jobbet sammen med oss om blant annet med søknaden til Forskningsrådet.
- I tillegg har jeg to fantastiske veiledere som bidrar med faglige innspill, akademisk kritikk og støtte, og det trengs! Det er en komplisert øvelse å tenke kritisk og vitenskapelig. Jeg har også en mentor som jeg kommer til å få glede av, sier Yttergård.
Satser offensivt på forskningsbasert kunnskap
Tromsø kommune har valgt å satse offensivt på forskningsbasert kunnskap. De har store forhåpninger til at deres to offentlig sektor ph.d.-kandidater skal bidra til et løft for Tromsøskolen i tiden som kommer.
Kommunen lyste ut to offentlig sektor stipendiatstillinger i skolesektoren på bakgrunn av et vedtak i byrådet. Prosjektene skulle knyttes til et tema relatert til skolesektorens kjerneoppgave, elevenes læring.
Krevende og lærerikt
- Prosessen har vært krevende og lærerik, og det blir spennende å følge forskningen til våre to kandidater sier Kari Henriksen, avdelingsdirektør for oppvekst og utdanning i Tromsø kommune.
I Tromsø er det et mål å styrke samarbeidet mellom lærerutdanningen og kommunen. Stillingene som offentlig sektor-ph.d. er også et resultat av samarbeidet mellom Tromsø kommune og UiT – Norges arktiske universitet gjennom Universitetsskoleprosjektet i Tromsø. For Tromsø kommune har det vært viktig å politisk forankre prosjektet i organisasjonen.
Søk råd og veiledning
- Selve søknadsprosessen har vært preget av et tett og godt samarbeid mellom kandidat og Avdeling for oppvekst og utdanning i Tromsø kommune, og dette har vært avgjørende for å lykkes. Forskningsrådet har også bidratt med råd og veiledning, og har vært tilgjengelig for oss i hele prosessen, sier Henriksen.
Les mer om Forskningsrådets ordning for offentlig sektor-ph.d.
Prosjektet: Fra ide til kunnskapsbasert organisasjonslæring i Tromsøskolen?
Deltakere: Tromsø kommune og UiT
1,7 mill kr i støtte fra Forskningsrådet
Søknadstype: Offentlig sektor ph.d.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 30. oktober 2024, kl. 22.26 CET