Portefølje for utdanning og kompetanse
Utdanning og kompetanse er avgjørende for arbeidslivets innovasjons- og konkurranseevne, velferdsstatens bærekraft, offentlig meningsdannelse og demokrati, og er et grunnpremiss for samfunnsutviklingen ellers. Porteføljen dekker forskning og innovasjon om, og for, hele utdanningssektoren fra barnehage og skole til høyere utdanning, kompetanse og arbeidsliv.
Ny portefølje 1/1-2024: Velferd og utdanning
Fra 2024 er porteføljeinndelingen endret. Noen porteføljer videreføres uendret, mens andre slås sammen eller splittes opp. Porteføljen velferd, kultur og samfunn slås sammen med utdanning og kompetanse til den nye portefølje for velferd og utdanning. Inntil nye planer er laget styrer porteføljestyret etter de gamle planene.
Overordnede planer, Portefølje for utdanning og kompetanse
Porteføljeplan
Porteføljeplanen beskriver investeringsmål, prioriteringer, tiltak og forventede virkninger og effekter av de totale investeringene innenfor porteføljeområdet.
Porteføljeanalyse
Porteføljeanalysen skal være et grunnlag for porteføljeplaner, investeringsplaner og rapportering.
Investeringsplan
Investeringsplanen inneholder planlagte tiltak og utlysninger av porteføljestyrets strategiske midler i den kommende treårsperioden.
Porteføljestyret
Porteføljestyret skal gi strategiske råd om forskning og innovasjon innenfor porteføljeområdet Utdanning og kompetanse, og gi støtte til prosjekter som bidrar til målene som er satt for porteføljen. Medlemmene er:
Oddrun Samdal, Universitetet i Bergen, Bergen, styreleder
Ulf Dalvad Berthelsen, Aarhus universitet, Danmark
Kari Kolbjørnsen Bjerke, Bærum kommune, Bærum
Sigrun Ertesvåg, Universitetet i Stavanger, Stavanger
Torberg Falch, NTNU, Trondheim
Vibeke Grøver, Universitetet i Oslo, Oslo
Janne O. Jonsson, Nuffield College, University of Oxford, Storbritannia
Kyrre Lekve, Simula Research Laboratory, Bærum
Torjer A. Olsen, Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, Tromsø
Astrid Kristin Moen Sund, Utdanningsforbundet, Oslo
Peter Wesenberg, sjølvstendig næringsdrivande, Oslo
Mange av prosjektene i porteføljen inngår også i andre porteføljer. Størst overlapp er det med disse porteføljene:
FINNUT-kart
Kunnskapssenter for utdanning på UiS har samarbeidet med Forskningsrådet om å lage en oversikt over alle publikasjonene som er resultat av FINNUT-finansiering. Resultatet er et levende kart der du kan finne fram til aktuell forskning, men også avdekke kunnskapshull.
Kontakt
Tidligere dokumenter
Ser du etter sakslister, møtereferater og protokoll for 2023 eller tidligere? Send e-post til post@forskningsradet.no for å få tilsendt dokumentene.
Relaterte prosjekter som har fått midler fra Forskningsrådet
- Artikkel
Nytt program for digital læring styrker elevers motivasjon
Elever som har brukt U-Say-programmet har vist tendenser til å velge mer krevende realfag og matematikk. Dette er et lovende tegn på at det digitale læringsprogrammet har reell effekt.
- Artikkel
Kan læreren få flere elever til å fullføre videregående?
Forskning viser at lærer-elev-relasjon er en av de viktigste faktorene for elevers faglige og sosiale læring. Kan det også få flere elever til å fullføre videregående skole?
- Artikkel
Kommuner er en gullgruve for forskere
Kommunene i Norge kan dra stor nytte av et forskningssamarbeid, men også forskerne får noe ut av det. Oslo kommune er med i to forskningsprosjekter som skal se på språk- og skriveutviklingen til de yngste barna.
- Artikkel
Nye perspektiv på høgkonflikt-skilsmisser
Fleire skilsmisser endar med konflikt om bustad og samvær. Korleis kan det offentlege hjelpeapparatet forstå og hjelpe desse para betre, spør psykolog Bård Bertelsen ved Familievernkontoret i Agder i doktoravhandlinga si.
- Artikkel
Gir unge en stemme med hjelp fra forskere
Hvordan kan kommuner gi ungdommene sine gode steder å være på fritiden? Dette forskningsprosjektet om ung brukermedvirkning har gjort tips og triks tilgjengelig for alle.
- Artikkel
Samarbeider for bedre demokratiopplæring i skolen
Forskere og frivillige organisasjoner skal sammen utvikle lærerutdanningen slik at alle elever i grunnskolen får tro på at de har mulighet til politisk påvirkning.