Gjennomført
Se Resultat

Samarbeidsprosjekt for å møte utfordringer i samfunn og næringsliv

Vi får nye porteføljer fra 1. januar 2024. Temaområdene i utlysningene våre gjenspeiler de nye porteføljene. Du vil derfor oppdage at noen forskningstema ligger under nye temaområder. I denne utlysningen gjelder dette særskilt følgende:

  • Forskningstema som tidligere lå under temaområde Hav:
    • Marin ligger under temaområde Klima og miljø
    • Havbruk ligger under temaområde Mat og bioressurser
    • Maritim ligger under temaområde Energi og transport
  • Forskningstema Kultur (tidligere under Velferd, kultur og samfunn) ligger under Velferd og utdanning
  • Forskningstema Petroleum ligger under temaområde Energi og transport

Vi tar forbehold om mulige endringer i utlysningen etter vi har mottatt tildelingsbrev for 2024.

Viktige datoer

24. jan. 2024

Åpen for søknad

13. mars 2024

Søknadsfrist

1. okt. 2024

Tidligste tillatte prosjektstart

1. apr. 2025

Seneste tillatte prosjektstart

31. mars 2029

Seneste tillatte prosjektslutt

Viktige datoer

Siste oppdateringer

4. mars 2024

Ved en feil hadde vi skrevet at tidsperioden for støtte til postdoktorstipend er fra "to til fire år". Den nye Universitets- og høgskoleloven (som forventes blir gjeldende fra 1.1.25) krever at postdoktorstipendiater skal ansettes i tre til fire år, og Forskningsrådet har allerede innført denne regelen, les mer her. Utlysningsteksten er oppdatert med denne rettelsen.
Dersom dere allerede har lagt inn et postdoktorstipend på mindre enn tre år i søknaden og ikke rekker å endre dette før søknadsfristen, vil dere få mulighet til å innarbeide denne endringen før vi utarbeider en eventuell kontrakt. Vi presiserer samtidig at kravet gjelder varighet av postdoktorperioden, og ikke antall årsverk. Det kan f.eks. innebære at Forskningsrådets finansiering til en postdoktor kan forbli toårig selv om kandidaten blir ansatt for tre år, da med lønnsmidler fra en annen kilde et av årene.

Formål

Hensikten med støtten er å stimulere forskningsorganisasjoner til å samarbeide med relevante samfunns- og næringsaktører for å utvikle ny kunnskap og bygge forskningskompetanse som er nødvendig for å møte viktige samfunnsutfordringer. Vi krever at dere samarbeider med minst to relevante aktører utenfor forskningssektoren.

Om søknadsresultatene

Vi publiserer resultater fra søknadsbehandlingen fortløpende i etterkant av de ulike porteføljestyremøtene. Her finner du tidspunkter for når vi planlegger å offentliggjøre søknadsresultater for mange av utlysningene våre: Når kan du forvente svar på søknaden?

Søkt beløp
Kr 884 467 000
Tildelte midler
Kr 179 449 000
Mottatte søknader
80
Innvilgede søknader
16
Innvilgede søknader
Prosjektnr.
Organisasjon
Prosjekttittel
Tema
Søkt beløp
Publisert
352850SINTEF ASInfrastructure Investments for Optimal Rail REPLACEment Bus ServicesEnergi og Transport - TransportKr 9 900 00014.06.2024
352903TRANSPORTØKONOMISK INSTITUTT Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskningCombining Public transit and Ride Sharing in rural TransportEnergi og Transport - TransportKr 10 000 00014.06.2024
352926TRANSPORTØKONOMISK INSTITUTT Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskningSALIENT: Experimental evidence on the effect of information & saliency of costs of car ownership and use Energi og Transport - TransportKr 10 000 00014.06.2024
353029NTNU FAKULTET FOR INGENIØRVITENSKAPSafe And Resilient TranspORt InfrastrUcture aSsets Energi og Transport - TransportKr 9 999 00014.06.2024
352872NTNUREGional Electrification (REGEL) and key tensions in the Norwegian energy transition: Co-creating strategies and enabling better decisionsEnergi og transport, miljøvennlig energiKr 11 997 00017.06.2024
352805UiSPowerPlay: Complementarity Formation and Trade-offs of the Nordic Battery Value ChainEnergi og transport, miljøvennlig energiKr 12 000 00017.06.2024
353075NTNUBiodiversity-energy nexus: Pressures, impacts and potential for hydropower development in protected watercoursesEnergi og transport, miljøvennlig energiKr 12 000 00017.06.2024
352992SINTEFRegional Energy System Pathways for Dearbonised Industry 2030Energi og transport, miljøvennlig energiKr 12 000 00017.06.2024
353053NINAOffshore wind farm wake effects on seabird flight energeticsEnergi og transport, miljøvennlig energiKr 10 136 00017.06.2024
352927SINTEF OCEAN ASNextShiPP - Next Generation Ship Power PredictionEnergi og transport - MaritimKr 12 000 00017.06.2024
352781SINTEF OCEAN ASFusing AI and Ship Hydrodynamics for Next-Gen Voyage OptimizationEnergi og transport - MaritimKr 12 000 00017.06.2024
352964NTNUShip Efficiency Assessment through Performance in Realistic Marine EnvironmentsEnergi og transport - MaritimKr 12 000 00017.06.2024
353031HØGSKULEN PÅ VESTLANDETCollaborative User-centred Engineering of Digital navigational toolsEnergi og transport - MaritimKr 12 000 00017.06.2024
353095SINTEF ENERGI ASSailing with wind-assisted propulsion in realistic wind conditionsEnergi og transport - MaritimKr 12 000 00017.06.2024
353190NTNUTWinYards – Scaling up for offshore wind at Norwegian yards: Efficient operations through digital twins and artificial intelligenceEnergi og transport - MaritimKr 12 000 00017.06.2024
352904NTNUNuclear Propulsion for Merchant Ships IIEnergi og transport - MaritimKr 12 000 00017.06.2024

Meldinger ved utskriftstidspunkt 30. juni 2024, kl. 15.22 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.