Planlagt

Forskerprosjekt for fornyelse og utvikling av IKT

Formål

Formålet med utlysningen er fornyelse og utvikling i forskningen som kan bidra til å flytte den internasjonale forskningsfronten innenfor IKT, herunder digital sikkerhet og suverenitet, neste generasjon dataprosessering/IKT-systemer og øvrige IKT-forskningsområder. Forskningen skal bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling. Utlysningen retter seg mot forskere som har vist evne til å utføre forskning av høy vitenskapelig kvalitet. 

Om utlysningen

Hensikten med midlene er å stimulere til IKT-forskning av høy kvalitet som kan møte utfordringer og problemstillinger innenfor  

  • digital sikkerhet og suverenitet,  
  • neste generasjon dataprosessering/IKT-systemer, 
  • øvrige IKT forskningsområder: kunstig intelligens (KI), maskinlæring og dataanalyse, programvareteknologi, visualisering og brukergrensesnitt, smarte komponenter, robotikk og automatisering, kommunikasjonsteknologi. 

Forskningen og teknologiutviklingen skal bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling. 

Økt bærekraft skal oppnås gjennom forbedret effektivitet, sikkerhet og pålitelighet i datainnsamling, -prosessering, -lagring og -kommunikasjon. Vi ser at grensene for konvensjonell dataprosessering er i ferd med å nås og blant annet gjennombruddet innenfor KI utfordrer både IKT-forskningen og IKT-systemene slik vi kjenner dem i dag. Prioriteringen av neste generasjon dataprosessering/IKT-systemer åpner for nye tilnærminger til utvikling av etablerte teknologier og vil være sentralt for å kunne møte behovet for økt kapasitet, mer bærekraftige løsninger og utnyttelse av de nye mulighetene KI og andre teknologiinnovasjoner gir. 

Tilpasningsdyktighet og resiliens i sikkerhet er en forutsetning for bærekraftig teknologiutvikling. Teknologiutviklingen må derfor i større grad bli koblet med flere fag- og kunnskapsområder, slik at det blir mulig å forstå og respondere bedre på risikoer som oppstår i kjølvannet av den teknologiske transformasjonen.   

Forskningen innenfor digital sikkerhet og suverenitet skal blant annet bidra til økt sikkerhet og trygghet for brukerne i fremtidens internett; sikkerhet og pålitelighet i programvareteknologier; tilpasningsdyktige og resiliente sikkerhetsløsninger som håndterer hybride trusler mot kritiske infrastrukturer; menneskeorientert og trygg kunstig intelligens; problemstillinger knyttet til datasuverenitet, personvern og brukernes egenrådighet.  

De tre områdene "digital sikkerhet og suverenitet", "neste generasjon dataprosessering/IKT-systemer" og "øvrige IKT forskningsområder" har gjensidige avhengigheter, de overlapper og må sees i sammenheng. I denne utlysningen er de to første områdene høyest prioritert, se beskrivelse av behandlingsprosedyren nederst i utlysningen. Det er derfor viktig at du i prosjektbeskrivelsen får frem hvilke av de tre områdene prosjektet bidrar til.  

Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende. Ved endringer i utlysningsteksten, er det teksten slik den er på tidspunktet du sender inn søknaden, som gjelder for din søknad.   

Prosjektene skal bidra til målene i porteføljeplanen for muliggjørende teknologier.

Hvem kan søke?

Bare godkjente, norske forskningsorganisasjoner kan søke. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner. 

Hvem kan delta i prosjektet?

Krav til prosjektansvarlig 

Forskningsorganisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn. 

Krav til prosjektleder 

Du må ha godkjent doktorgrad eller oppnådd førstestillingskompetanse før søknadsfristen. I denne utlysningen regnes det å være eller å ha vært ansatt som forsker 1, forsker 2 eller seniorforsker i instituttsektoren som førstestillingskompetanse. 

  • Du kan være prosjektleder for kun en søknad til denne utlysningen av gangen.
  • Hvis du allerede er prosjektleder for et Forskerprosjekt med finansiering gjennom denne IKT-utlysningen (løpende søknadsfrist), kan du bare være prosjektleder for en ny søknad hvis det nye prosjektet har startdato etter sluttdato i den første godkjente kontrakten for det pågående prosjektet. Hvis du er usikker på hvilken dato som gjelder for deg, kontakt saksbehandleren for det pågående prosjektet.  

Karenstid 

Som prosjektleder for en søknad sendt inn til denne utlysningen, får du ett års karenstid. I karenstiden, som starter datoen som søknaden ble sendt inn, kan ikke forskeren være prosjektleder for en ny søknad om midler fra IKT-utlysningen. Karenstiden gjelder også hvis søknaden avvises. 

Krav til samarbeidspartnere 

Det er bare godkjente forskningsorganisasjoner (se "Hvem kan søke?" over) eller tilsvarende forskningsorganisasjoner i andre land som kan være samarbeidspartnere og motta støtte til et Forskerprosjekt. Andre organisasjonstyper, inkludert bedrifter og andre foretak, kan ikke være samarbeidspartnere i forskerprosjekter. Les mer om samarbeidspartnere.  

Som prosjektansvarlig og/eller samarbeidspartner i prosjektet, kan du engasjere underleverandører til å levere tjenester og bidra til gjennomføring av enkelte oppgaver i prosjektet. Underleverandører kan ikke gis rettigheter til prosjektresultater. Organisasjoner som er underlagt regelverket for offentlige anskaffelser, må på vanlig måte gjennomføre valg av underleverandør i tråd med dette regelverket. Det er ikke mulig å ha FoU-leverandører i prosjektet.  

En og samme aktør kan ikke ha to ulike roller i prosjektet. Det betyr at en underleverandør ikke samtidig kan være prosjektansvarlig eller samarbeidspartner i prosjektet.  

Hva kan du søke om støtte til?

Du kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører. 

Du kan få støtte til å dekke følgende kostnader:  

  • Personal- og indirekte kostnader, knyttet til forskertid (inkludert stipendiatstillinger og prosjektleders stilling) ved forskningsorganisasjonene som deltar i prosjektet. For doktorgradsstipend er støtten begrenset oppad til tre årsverk. For postdoktorstipend er støtten begrenset til å vare i minimum tre år og i maksimum fire år. Se også Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat.  
  • Utstyr. Dette omfatter drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr og forskningsinfrastruktur som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet.  
  • Driftskostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Innkjøp fra underleverandører over 100 000 kroner må spesifiseres.  

Posten innkjøp av FoU-tjenester skal ikke brukes. 

Dersom doktorgrads- og postdoktorstipendiater inngår i prosjektet og det foreligger konkrete planer om utenlandsopphold for disse, kan dette inngå i søknaden. Forskningsrådet har også en egen utlysning for støtte til utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater. Her kan prosjektleder søke om støtte til utenlandsopphold for stipendiater som inngår i prosjektet, i løpet av prosjektperioden. 

Du finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.  

Omfanget av støtten  

Vi kan gi støtte på 4-12 millioner kroner per prosjekt i denne utlysningen. Vi stiller ikke krav til egenfinansiering.  Dersom våre rundsumsatser ikke dekker alle kostnader for rekrutteringsstillinger i UH- eller instituttsektoren eller for forskerstillinger i UH-sektoren, forutsetter vi at dere dekker mellomlegget med egenfinansiering. For forskerstillinger i instituttsektoren skal det brukes innmeldte timesatser.  

Forutsetninger for tildeling av støtte 

Vi tildeler ikke statsstøtte gjennom denne utlysningen. Dette innebærer at finansieringen kun skal gå til den ikke-økonomiske aktiviteten deres. Vi forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille er på plass. Våre forutsetninger for tildeling og utbetaling av støtte for første år, og eventuelle tilsagn og utbetalinger for etterfølgende år, finner du i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av.  

Dersom du får innvilget prosjektet, må følgende på plass når du reviderer søknaden:  

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

Muliggjørende teknologier

IKT forskningsområde

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

Søknaden skal opprettes og sendes inn via Mitt nettsted. Du kan endre og lagre en opprettet søknad frem til du sender den inn. Det er søknaden som sendes inn som blir behandlet, og du kan ikke endre den etter at du har sendt den inn.    

Hvis du ønsker å trekke en søknad, kan du gjøre det ved å sende oss en e-post med kopi til administrativt ansvarlig der du oppgir ES-nummeret til søknaden. Søknader som er trukket innen én måned etter innsending, gir ikke karenstid.  

Søknaden må oppfylle følgende krav:  

  • Søknaden og alle vedleggene skal skrives på engelsk og vedleggene skal være i PDF-format.  
  • Obligatoriske vedlegg må være med.  
  • Krav til prosjektleder og prosjektansvarlig forskningsorganisasjon og samarbeidspartnere må være oppfylt.  
  • Prosjektet må startes opp mellom 8 og 18 måneder etter innsendelse av søknaden. 
  • Dere må vise tydelig at prosjektet er innenfor prioriteringene beskrevet i temaet dere søker om midler fra.  
  • Prosjektet du søker om midler til, må ha planlagt prosjektstart 6-18 måneder etter du sender inn søknaden. 

Hvis søknaden ikke oppfyller kravene i listen over, vil vi be deg om å trekke søknaden og eventuelt sende den inn på nytt etter at manglene er rettet opp. Hvis søknaden ikke blir trukket, kan den bli avvist.  

Søknader som ligger utenfor den tematiske avgrensingen i utlysningen, blir avslått. Vedtak om dette fattes av de porteføljestyret for Muliggjørende teknologier.     

Obligatoriske vedlegg  

De obligatoriske vedleggene skal skrives i fastlagte maler som ligger nederst i utlysningen.  

  • prosjektbeskrivelse, på maksimalt 11 sider  
  • CV for prosjektlederen, på maksimalt fire sider  

Valgfrie vedlegg 

  • Legg ved CV for de mest sentrale prosjektdeltakerne, hver på maksimalt fire sider. Det er obligatorisk å bruke CV-malen nederst i utlysningen. Last opp hver CV som separate vedlegg, og velg vedleggskategorien "Curriculum vitae (CV)". 
    • Du vurderer selv hvilke prosjektdeltakere som er de mest sentrale, og i hvilke tilfeller det vil være av betydning for søknadsbehandlingen å vurdere prosjektdeltakernes kvalifikasjoner.  
  • Dersom du ønsker, kan du legge ved en kort beskrivelse av kompetanse eller forslag til inntil tre fagfeller du mener vil egne seg til å vurdere din søknad. Vi plikter ikke å bruke forslagene, men kan benytte dem ved behov.  

Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden.   

Andre vedlegg enn de som er nevnt her som obligatoriske og valgfrie, samt eventuelle nettsider som du lenker til i søknaden, blir ikke tatt med i vurderingen av søknaden.  

Vær nøye med å laste opp riktig vedleggstype, siden det ikke er noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet.  

Vurderingskriterier

Vi vurderer søknadene i lys av formålet med utlysningen og etter disse kriteriene: 

Forskningskvalitet – potensial for å flytte forskningsfronten| FP

I hvilken grad prosjektet er ambisiøst, nyskapende og flytter forskningsfronten
• Vitenskapelig kreativitet og originalitet.
• I hvilken grad hypoteser og problemstillinger er nyskapende og dristige.
• I hvilken grad prosjektet har potensial for å frembringe ny kunnskap som flytter forskningsfronten, inkludert vesentlig utvikling/fornyelse av teori, metoder, eksperimenter eller empirisk kunnskap.

Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter | FP

Kvaliteten på prosjektets FoU-aktiviteter
• Kvaliteten på problemstillingene, hypotesene og prosjektets mål, og i hvilken grad de er klart og tydelig beskrevet.
• I hvilken grad den teoretiske tilnærmingen, forskningsdesignet og metodevalget er troverdig og velegnet, og tverrfaglige innfallsvinkler er tilstrekkelig vurdert.
• Hvorvidt prosjektet tar hensyn til etiske problemstillinger, sikkerhetsspørsmål og kjønnsdimensjonen i forskningen på en tilfredsstillende måte. Hvis relevant, hvorvidt prosjektet forholder seg til brukeres/interessenters kunnskap på en tilfredsstillende måte.

Virkninger og effekter | FP

Potensielle virkninger og effekter av den foreslåtte forskningen
• Potensielle vitenskapelige virkninger og effekter:
I hvilken grad prosjektets planlagte resultater kan bidra til å møte viktige vitenskapelige utfordringer, både nå og i framtiden.
I hvilken grad de planlagte resultatene skal gjøres åpent tilgjengelige for å sikre gjenbruk av forskningsresultatene og forsterke reproduserbarhet.
• Potensielle samfunnsmessige virkninger og effekter (kun dersom søker selv har beskrevet dette i søknaden):
I hvilken grad prosjektets planlagte resultater er relevante for FNs bærekraftsmål eller har potensiale for å bidra til å møte andre viktige samfunnsutfordringer, både nå og i framtiden.
• I hvilken grad de potensielle virkningene og effektene er tydelig formulert og troverdige.

Formidling, kommunikasjon og utnyttelse
• I hvilken grad riktig praksis for åpen forskning er en integrert del av prosjektet for å sikre åpen deling og utstrakt tilgang på forskningsresultater.
• Kvaliteten på og omfanget av formidling til og involvering av forskjellige målgrupper, inkludert relevante interessenter/brukere.

Gjennomføring | FP

Kvalitet på prosjektleder og prosjektgruppe
• I hvilken grad prosjektleder har relevant kompetanse og erfaring og har vist evne til å utføre forskning av høy kvalitet (sett i forhold til hans/hennes karrierestadium).
• I hvilken grad prosjektdeltakerne utfyller hverandre, og i hvilken grad prosjektgruppen innehar den nødvendige kompetansen for å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte.

Kvaliteten på prosjektets organisering og ledelse
• I hvilken grad prosjektets organisering er effektiv, inkludert i hvilken grad ressursene til de forskjellige arbeidspakkene er tilstrekkelige og i samsvar med prosjektets mål og leveranser.
• I hvilken grad oppgavene i prosjektet er fordelt på en måte som sikrer at alle prosjektdeltakere har en tydelig rolle og tilstrekkelig med ressurser til å fylle denne rollen.
• I hvilken grad ledelse og styring i prosjektet er organisert på en egnet måte.

Søknader som retter seg mot digital sikkerhet og suverenitet og/eller neste generasjon dataprosessering/IKT-systemer som tema, vil bli rangert foran de øvrige søknadene. Se Behandlingsprosedyre nedenfor. 

Behandlingsprosedyre

Alle søknader som oppfyller "Krav til utforming" (se over), blir vurdert av et fagfellepanel. Søknaden, med alle obligatoriske vedlegg, blir gjort tilgjengelig i en nettportal for fagpersoner som hver for seg vurderer kriteriene Forskningskvalitet – potensial for å flytte forskningsfronten, Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter, Virkninger og effekter og Gjennomføring. Deretter møtes fagpersonene i paneler hvor de kommer frem til en omforent vurdering av søknaden for hvert av de fire kriteriene.  Behandlingstid fra søknaden sendes inn til den vurderes av fagfellepanel, forventes å være 8 – 16 uker.  

Her kan du lese mer om behandlingsprosedyren for Forskerprosjekt. 

Fra 2023 skal fagekspertene vurdere søknadene til Forskerprosjekt på åpen forskningspraksis som en del av kriteriet virkninger og effekter. På denne nettsiden finner du mer informasjon om vurdering av åpen forskning i søknader.  

Beslutning om tildeling legges til de planlagte porteføljestyremøtene for Muliggjørende teknologier, evt. ekstraordinære møter ved behov. Muliggjørende teknologier - porteføljeside (forskningsradet.no).  

Første beslutning om tildeling vil skje medio desember 2024. (11.12.2024). 

Vedtak om tildeling, venteliste og avslag  

Om lag hver tredje måned vil administrasjonen legge fram lister med søknader til beslutning for Porteføljestyret for muliggjørende teknologier: 

  • Alle søknader som får karakter 5 eller lavere på ett eller flere av de fire kriteriene som vurderes av fageksperter, blir avslått.   
  • Alle søknader som får gjennomsnittskarakter 6,5 eller høyere, innvilges.   
  • Gjenværende søknader, dvs. søknader med gjennomsnittskarakter 6,0 og 6,25, deltar i konkurransen om resterende tilgjengelige midler i inntil 12 måneder etter innsendt søknad.   
  • Rangering av de gjenværende søknadene gjøres ut fra porteføljevurderinger: Søknader som retter seg mot utvikling av neste generasjon dataprosessering eller IKT-systemer og/eller har digital sikkerhet som en del av problemstillingen, vil bli rangert foran de øvrige søknadene. Søknadene vil deretter bli rangert etter gjennomsnittskarakter og videre etter karakteren på kriteriet potensial for å flytte forskningsfronten.   
  • Søknader med kvinnelig prosjektleder prioriteres når søknadene ellers vurderes likt. 

Porteføljestyret vil fatte vedtak om tildeling, avslag og venteliste.  

Utlysningens årlige budsjett vil fordeles på de årlige tildelingsrundene (normalt fire). For at kvaliteten på innvilgede søknader skal bli likest mulig uavhengig av når de er sendt inn, vil de høyest rangerte søknadene som ikke automatisk innvilges i vedtaksrunden, havne på venteliste. Øvrige søknader vil bli avslått. Søknader på venteliste vil delta i konkurransen om midler på lik linje med nyinnkomne søknader i neste vedtaksrunde. Ventelisten vil bli justert i hver vedtaksrunde. 

Tilbakemelding til søker  

Vi vil informere på våre nettsider og i nyhetsbrevet om hvilke søknader som er innvilget og statistikk over søknader og karakterer.   

Søkere som har fått sin søknad avslått, får avslagsbrev på Mitt nettsted så raskt det lar seg gjøre. Søkere som har fått innvilget sin søknad, får brev om tildeling på Mitt nettsted. Brevet inneholder krav om endringer og oppdateringer før Forskningsrådet og prosjektansvarlig kan inngå kontrakt.   

Alle søkere får tilbakemelding i form av karakterer med skriftlige begrunnelser på de fire kriteriene panelet har vurdert søknaden mot, samt informasjon om hvilke fagfeller som deltok i panelet.   

Meldinger ved utskriftstidspunkt 17. juli 2024, kl. 14.30 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.