Porteføljeplan for Utdanning og kompetanse

Tiltak

I kapittel 3.2 ble porteføljens brukermål beskrevet. For å realisere disse målene vil det gjennomføres en rekke tiltak. Tiltakene må ses i sammenheng med øvrige porteføljer i Forskningsrådet og deres innsats, samt norske aktørers deltakelse i Horisont Europa og andre nordiske satsinger. Tiltakene beskrevet i dette kapittelet, er overordnet og er ikke direkte knyttet til enkelte utlysninger av midler som porteføljestyret har ansvar for. Porteføljestyret vil gjennom aktiv porteføljestyring følge opp brukermålene og tiltakene.

Brukermål 1: Sterke forskningsmiljøer utvikler ny kunnskap av høy kvalitet

Tiltak: Investere i prosjekter med høy kvalitet og relevans innenfor porteføljens prioriterte områder

Porteføljestyre for utdanning og kompetanse vil:

  • tilrettelegge for brede utlysninger av forskerinitierte prosjekter
  • etterspørre nasjonalt og internasjonalt samarbeid
  • oppfordre til forskerrekruttering i prosjekter
  • investere i prosjekter som til sammen bidrar til faglig, teoretisk og metodisk mangfold
  • etterspørre fler- og tverrfaglighet i forskningen når dette er formålstjenlig
  • styrke doktorgradsutdanningens kvalitet og relevans gjennom virkemidler som forskerskoler og nettverk
  • tilby forskertalentene attraktive utviklingsmuligheter i utlysninger
  • gi støtte til forskermobilitet

Forventede tiltak fra andre porteføljestyrer og EU:

  • investeringer gjennom åpne (ikke-tematiske) arenaer
  • deltakelse i internasjonale utlysninger
  • stimulere til EU-søknader
  • utlyse midler til senterordninger og vitenskapelig infrastruktur
  • stimulere til rekruttering og karriereutvikling tidlig i karriereløpet

Brukermål 2: Aktørene i utdanningssektoren tilbyr forskningsbasert utdanning og opplæring for barn, unge og voksne

Tiltak: Investere i forskning som styrker kunnskapsgrunnlag og anvendelse i utdanning og opplæring

Porteføljestyret for Utdanning og kompetanse vil:

  • innrette utlysninger i tråd med nye behov
  • bevilge midler til prosjekter som vil være relevante, utfordrende og anvendbare
  • mobilisere til og tilrettelegge for samarbeid og brukerinvolvering i forsknings-, utviklings- og innovasjonsarbeid
  • styrke forskningens rolle i innovasjonsarbeid
  • involvere aktører i utdanningssektoren til å formulere og definere forsknings- og innovasjonsbehov
  • bestille kunnskapsoppsummeringer på relevante problemstillinger
  • lyse ut støtte til formidling, møteplasser og dialog.
  • investere i og bidra til å videreutvikle ordningen med Offentlig PhD

Forventede tiltak fra andre porteføljestyrer og EU:

  • samarbeid med andre porteføljestyrer om fellesutlysninger og andre strategiske tiltak

Brukermål 3: Opplæringsaktørene har et godt kunnskapsgrunnlag i utformingen av tilbud for livslang læring

Tiltak: Styrke kunnskapsgrunnlaget for kompetanseutvikling og livslang læring

Porteføljestyret for utdanning og kompetanse vil:

  • tilrettelegge for målrettede utlysninger
  • investere i forsker-, samarbeids- og innovasjonsprosjekter som øker kunnskapen om sentrale problemstillinger, har høy relevans og gode planer for formidling og iverksetting og implementering.
  • investere i prosjekter som involverer samarbeid med samfunn og arbeidsliv

Forventede tiltak fra andre porteføljestyrer og EU:

  • samarbeid med andre porteføljestyrer om relevante utlysninger og støtteformer
  • etterspørre utdannings- og kompetanseperspektiver i utlysninger

Brukermål 4: Politikkutviklere, forvaltning, organisasjoner, og opplæringsaktører har tilgang til relevant og kritisk forskning og tar denne i bruk

Tiltak: Bidra til at relevant forskning blir oppsummert, formidlet og delt på relevante arenaer og møteplasser, slik at brukerne får nytte av kunnskapen som utvikles og tar den i bruk.

Porteføljestyre for utdanning og kompetanse vil:

  • investere i forsker-, samarbeids- og innovasjonsprosjekter som har høy relevans for og har gode planer for formidling
  • øke brukermedvirkningen i forskningen hvor dette er relevant for å øke kvalitet og anvendbarhet
  • utlysninger av støtte til formidling, møteplasser og dialog
  • samarbeide med relevante aktører om utvikling og bestilling av kunnskapsoppsummeringer på porteføljens områder

Forventede tiltak fra andre porteføljestyrer og EU:

  • samarbeid med andre porteføljestyrer om relevante utlysninger og støtteformer
  • etterspørre utdannings- og kompetanseperspektiver i utlysninger
  • samarbeid om konferanser og seminarer i Forskningsrådets regi

Brukermål 5: Forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner og aktører i samfunn og arbeidsliv samarbeider om kunnskapsutvikling og innovasjonsarbeid

Tiltak: Styrke samarbeidet mellom forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner og profesjonsutøvere/aktører i utdanning og kompetanseutvikling

Porteføljestyre for utdanning og kompetanse vil:

  • stille krav om samarbeid i virkemidler og støtteformer
  • investere i prosjekter som omsetter forskningsresultater til innovasjon i utdanningssektoren
  • mobilisere søkere

Forventede tiltak fra andre porteføljestyrer og EU:

  • samarbeid med nærliggende porteføljestyrer om fellesutlysninger og andre strategiske tiltak

Mange av målene omhandler samme brukere og er delvis overlappende. Det samme gjelder mange tiltak – de vil for en stor del kunne omfatte flere brukermål og listen over tiltak er sånn sett ikke uttømmende.

Figur 2 viser bidragene fra de forskjellige porteføljestyrene og EU som inngår i porteføljen for Utdanning og kompetanse. Figuren viser at porteføljestyret for Utdanning og kompetanse egne investeringer står for 65% av porteføljen. De største bidragene fra andre sine investeringer kommer fra porteføljene for Velferd, kultur og samfunn, Helse, Humaniora og samfunnsvitenskap og ordningen for Offentlig sektor-ph.d.

Figur 2. De relative bidrag til porteføljen for Utdanning og kompetanse for året 2021.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 30. juni 2024, kl. 18.23 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.