Spør KI-samtaleroboten vår

Porteføljeanalyse for Utdanning og kompetanse

Utlysning av midler og prosjekttildelinger 2022

For å nå målene i porteføljeplanen og møte føringene i Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til Forskningsrådet er det er nødvendig å benytte ulike søknadstyper i utlysningene. Nedenfor følger en kort redegjørelse for hva som ble lyst ut i 2022, samt informasjon om mottatte søknader og endelige tildelinger. Tildelte prosjekter for 2022 inngår også i analyse¬grunnlaget for kapittel 3. Dette er en redegjørelse av tildelingene for året analysen gjelder for, og sier noe om hvordan de målrettede midlene er benyttet i 2022.

Utlysninger i 2022:

  • 60 mill. kroner til forskning om og for utdanningssektoren
  • 60 mill. kroner forskning på effekter av tiltak for økt kvalitet i barnehage, grunnskole og videregående opplæring
  • 50 mill. kroner til forskning ved barnehage- og grunnskolelærerutdanningene

For alle utlysningene var de fire temaområdene i porteføljeplanen relevante. Utlysningen av forskning på effekter av tiltak hadde også krav til bruk av RCT eller kvasi-eksperimentelt design.

Porteføljestyret for Utdanning og kompetanse innvilget totalt 14 forskerstyrte prosjekter i 2022; seks forskerprosjekter for fornyelse, fem samarbeidsprosjekter til forskning ved barnehage- og grunnskolelærerutdanningen og tre samarbeidsprosjekter til forskning på effekter av tiltak. I tillegg ble et prosjekt innvilget gjennom midler fra optimaliseringspotten for å styrke humanistisk forskning i tematisk forskning. 

Forskningsrådet mottok 80 søknader om forskerprosjekter til tema utdanning. Over 30 prosent av søknadene fikk karakter fem eller bedre etter panelbehandling, og hadde også høy relevans for utlysningen. Porteføljestyret innvilget seks av de innsendte prosjektsøknadene, noe som ga en innvilgelsesprosent på 7,5 prosent. Forskningsrådet mottar svært mange søknader til slike åpne utlysninger av forskerprosjekter. Her er konkurransen stor og søknadene holder svært høy kvalitet. Over år kan man se at søknadstilfanget har økt, og at prosjektsøknadenes kvalitet stadig har blitt bedre. 

Tre av 17 søknader om samarbeidsprosjekter til forskning om effekter av tiltak ble innvilget. Dette gir en innvilgelsesrate på 17 prosent. Over halvparten av søknadene hadde karakter fem eller bedre og flere av de støtteverdige søknadene holdt svært høy kvalitet. 

Fem av 18 søknader om samarbeidsprosjekter for forskning i barnehage- og grunnskolelærerutdanningene ble innvilget. Noe som gir en innvilgelsesrate på 27 prosent. (Forskning ved lærerutdanningen er nærmere omtalt i kap 4.2) 

Utlysning av midler og prosjekttildelinger 2022

For å nå målene i porteføljeplanen og møte føringene i Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til Forskningsrådet er det er nødvendig å benytte ulike søknadstyper i utlysningene. Nedenfor følger en kort redegjørelse for hva som ble lyst ut i 2022, samt informasjon om mottatte søknader og endelige tildelinger. Tildelte prosjekter for 2022 inngår også i analyse¬grunnlaget for kapittel 3. Dette er en redegjørelse av tildelingene for året analysen gjelder for, og sier noe om hvordan de målrettede midlene er benyttet i 2022.

Utlysninger i 2022:

  • 60 mill. kroner til forskning om og for utdanningssektoren
  • 60 mill. kroner forskning på effekter av tiltak for økt kvalitet i barnehage, grunnskole og videregående opplæring
  • 50 mill. kroner til forskning ved barnehage- og grunnskolelærerutdanningene

For alle utlysningene var de fire temaområdene i porteføljeplanen relevante. Utlysningen av forskning på effekter av tiltak hadde også krav til bruk av RCT eller kvasi-eksperimentelt design.

Porteføljestyret for Utdanning og kompetanse innvilget totalt 14 forskerstyrte prosjekter i 2022; seks forskerprosjekter for fornyelse, fem samarbeidsprosjekter til forskning ved barnehage- og grunnskolelærerutdanningen og tre samarbeidsprosjekter til forskning på effekter av tiltak. I tillegg ble et prosjekt innvilget gjennom midler fra optimaliseringspotten for å styrke humanistisk forskning i tematisk forskning. 

Forskningsrådet mottok 80 søknader om forskerprosjekter til tema utdanning. Over 30 prosent av søknadene fikk karakter fem eller bedre etter panelbehandling, og hadde også høy relevans for utlysningen. Porteføljestyret innvilget seks av de innsendte prosjektsøknadene, noe som ga en innvilgelsesprosent på 7,5 prosent. Forskningsrådet mottar svært mange søknader til slike åpne utlysninger av forskerprosjekter. Her er konkurransen stor og søknadene holder svært høy kvalitet. Over år kan man se at søknadstilfanget har økt, og at prosjektsøknadenes kvalitet stadig har blitt bedre. 

Tre av 17 søknader om samarbeidsprosjekter til forskning om effekter av tiltak ble innvilget. Dette gir en innvilgelsesrate på 17 prosent. Over halvparten av søknadene hadde karakter fem eller bedre og flere av de støtteverdige søknadene holdt svært høy kvalitet. 

Fem av 18 søknader om samarbeidsprosjekter for forskning i barnehage- og grunnskolelærerutdanningene ble innvilget. Noe som gir en innvilgelsesrate på 27 prosent. (Forskning ved lærerutdanningen er nærmere omtalt i kap 4.2) 

Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 07.04 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.