Send faktura elektronisk til Forskningsrådet
EHF er statens standardformat for elektronisk fakturering. Som statlig virksomhet er Forskningsrådet etter digitaliseringsrundskrivet pålagt å heldigitalisere håndteringen av fakturaer og kreditnotaer.
Leverandører som sender fakturaer på papir eller pdf (ikke via EHF), får fakturaen i retur. EHF er et standard filformat som dere sender fakturaen i. De fleste som fakturerer elektronisk, bruker dette formatet.
Dersom dere ikke har tatt i bruk elektronisk faktura, anbefaler vi at du tar kontakt med leverandøren av ditt fakturerings- eller økonomisystem. Du kan også følge denne lenken og få en oversikt over fakturaportaler/leverandører som kan hjelpe til med å levere fakturaer i dette formatet. Merk at oversikten også inkluderer de fleste banker i Norge.
Faktura må inneholde en av disse opplysningene
- Bestillingsnummer/ordrenummer for den aktuelle bestillingen
- Prosjektnummer på fakturaer som gjelder forskningsprosjekter med finansiering fra Forskningsrådet
- Initialer til kontaktperson i Forskningsrådet
Vår fakturaadresse er vårt organisasjonsnummer: 970141669
Utenlandske leverandører må benytte formatet PEPPOL BIS. Landkode 0192 må stå foran vårt organisasjonsnummer, slik 0192:970141669 (dette er vårt participent id).
Dersom en EHF-faktura blir returnert er det på grunn av oppgitte referanser er ugyldige. Ta kontakt med den personen som dere har vært i kontakt med tidligere i Forskningsrådet og korriger etterpå direkte fakturaen med riktige referanser.
Purring på tilskudd: Det skal ikke sendes purring på ikke-mottatt tilskudd fra Forskningsrådet (jfr. kontrakt). Ta i stedet kontakt med saksbehandler for prosjektet.
Det finnes mange felter i EHF som leverandører kan benytte. Her er en beskrivelse av de vi bruker, hvilken tagg informasjonen skal stå i og hvordan slike referanser kan se ut for våre kunder.
Deres referanse / bestillerreferanse
Deres referanse hos oss skal oppgis ved bestilling og vises på faktura.
- Tilskudd: oppgi det sekssifrete prosjektnummeret for forskningsprosjektet
- Annet: oppgi initialer til bestiller (kan finnes på bestillers e-postadresse)
Referansen skal legges i taggen Invoice/buyerReference
Eksempel: 100056 eller JRAA
Kundens bestillingsnummer / ordrenummer
Mottar dere elektroniske bestillinger fra Forskningsrådet (eBestilling), står ordrenummer i bestillingen.
Referansen skal legges i taggen Invoice / OrderReference/ID
Eksempel: 2xxxxxx (varer/tjenester) eller 3xxxxxx (MET-forskningsmidler) - alltid syv-sifret og kun sifferne i referansen.
Rammeavtale- eller avtalenummer
Har Forskningsrådet har en avtale med dere, skal avtalenummer oppgis.
Referansen skal legges i taggen Invoice/ContractDocumentReference/ID
Eksempel: 18/202
Meldinger ved utskriftstidspunkt 21. november 2024, kl. 10.59 CET