84 millioner kroner til maritim forskning
Syv nye forskningsprosjekter kan nå settes i gang. De skal blant annet forske på bruk av kunstig intelligens for å optimalisere seilaser, bruk av kjernekraft for fremdrift av handelsskip og utvikling av digitale verktøy for å forbedre skipsdesign, energieffektivitet og sikkerhet i maritim navigasjon.
SE LISTE OVER ALLE PROSJEKTENE NEDERST I SAKEN
– For at verden skal lykkes med å redusere klimaavtrykket, så må utslippene fra skipsfarten ned. Norge er en stor og viktig maritim nasjon og vi har verdensledende forskning på dette området. Forskning er fortsatt viktig for å gjøre skipsfarten mer effektiv, tryggere og mer miljøvennlig, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
– Forskning og innovasjon er avgjørende for at Norge også i framtiden skal være en verdensledende maritim nasjon. Disse prosjektene vil bidra til å gi oss kunnskap vi trenger for å lede an i det grønne skiftet, og sikre verdiskaping og vekst i næringen, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.
Prosjektene representerer et bredt spekter av forskningsområder som alle bidrar til de prioriterte områdene i Maritim21, som er regjeringens strategi for forskning, utvikling og innovasjon i de maritime næringene. Viktige temaer i strategien er grønn skipsfart, digitalisering og utvikling av klima- og miljøvennlige løsninger.
Prosjektene
SINTEF Ocean får 12 millioner kroner til et prosjekt der målet er å utvikle kunnskap og metoder for energieffektiv og sikker skipsdrift ved å kombinere kunstig intelligens og hydrodynamikk. Det skal igjen muliggjøre rask reduksjon av utslipp fra den globale flåten. Blant samarbeidspartnerne er NTNU, SINTEF Ålesund, Torghatten, VARD Electro og NAVTOR.
NTNU får 12 millioner kroner til et prosjekt som skal utvikle kunnskap for å oppnå ressurseffektivitet og flyt i den norske verftsindustrien ved å utnytte digitale tvillinger og kunstig intelligens. Målet er å redusere kostnader og bidra til grønnere drift ved verftene for å støtte overgangen til offshore vindkraft. Prosjektet involverer flere partnere, inkludert Ulstein International, Aker Solutions, Brunvoll, SINTEF og Cardiff University.
Høgskulen på Vestlandet får også 12 millioner til å forske på hvordan man kan redusere antall skipskollisjoner ved å utvikle digitale navigasjonsinstrumenter tilpasset vaktsjefens faktiske arbeid. Blant samarbeidspartnerne er Moen Marin AS, Knutsen OAS Shipping AS, Kongsberg Maritime AS, AQS Rederi AS, og NTNU.
Disse prosjektene får finansiering
Institusjon |
Prosjekttittel |
Innstilt beløp |
Fylke |
Kommune |
SINTEF OCEAN AS |
NextShiPP - Next Generation Ship Power Prediction |
12 millioner |
Trøndelag |
Trondheim |
SINTEF OCEAN AS |
Fusing AI and Ship Hydrodynamics for Next-Gen Voyage Optimization |
12 millioner |
Trøndelag |
Trondheim |
NTNU |
Ship Efficiency Assessment through Performance in Realistic Marine Environments |
12 millioner |
Trøndelag |
Trondheim |
HØGSKULEN PÅ VESTLANDET |
Collaborative User-centred Engineering of Digital navigational tools |
12 millioner |
Vestland |
Bergen |
SINTEF ENERGI AS |
Sailing with wind-assisted propulsion in realistic wind conditions |
12 millioner |
Trøndelag |
Trondheim |
NTNU |
TWinYards – Scaling up for offshore wind at Norwegian yards: Efficient operations through digital twins and artificial intelligence |
12 millioner |
Trøndelag |
Trondheim |
NTNU |
Nuclear Propulsion for Merchant Ships II |
12 millioner |
Møre og Romsdal |
Ålesund |
Pressekontakt
Sindre Mekjan
Meldinger ved utskriftstidspunkt 23. desember 2024, kl. 03.31 CET