Anbefalinger og tiltak for å bedre kjønnsbalansen i akademia
Det er et paradoks at under én tredel av professorer i Norge er kvinner. Basert på erfaringer fra BALANSE programmet har Forskningsrådet hentet fram seks anbefalinger og seks tiltak for å bedre kjønnsbalansen i akademia.
– Vi er nødt til å jobbe hardere og mer målrettet for å oppnå bedre kjønnsbalanse i akademia. Det har allerede tatt alt for lang tid å nå dette viktige målet, sier Mari Sundli Tveit, direktør i Forskningsrådet.
Anbefalinger
- Lederengasjement
Ta ansvar! Lederengasjement, vilje og tydelige ambisjoner er avgjørende for å lykkes. - Måltall
Kartlegg situasjonen og sett klare mål for hva som skal oppnås. - Åpenhet
Vær åpen om kommende utlysninger, karriereveier og krav. Hva skal til, hva skal bedømmes og hvordan? - Fleksibilitet
Gi rom for flere måter å være forsker på. Det er ikke bare ett forskerideal. - Karriereplanlegging
Tilrettelegg systematisk for karriereutvikling, la det bli en obligatorisk del av medarbeidersamtalen. - Likestillingskunnskap
Ta stilling til om dette er en kompetanse organisasjonen må hente inn eller utvikle selv. Kunnskap om kjønn og likestilling er en forutsetning for å kunne jobbe godt og målrettet med å bedre kjønnsbalansen.
Anbefalingene og tiltakene er noe alle institusjoner og organisasjoner kan iverksette. De rapporteres å ha en klar positiv effekt. Samtidig er det viktig å minne om at kjønnsbalanse ikke er noen "easy fix". Det aller viktigste tiltaket er at ledelsen på alle nivå er forent om at de ønsker å gjøre noe med kjønnsbalansen.
Tiltak
- Analyse av egne utfordringer
For å vite hvor man skal sette inn tiltak må man også vite hvor skoen trykker. Undersøk de faktiske/reelle årsakene til manglende kjønnsbalanse. - Aktiv miljøbygging
Gjør en aktiv innsats for å bygge et inkluderende arbeidsmiljø og fagfellesskap som tar høyde for ulike behov i ulike livsfaser og balanse mellom arbeid og privatliv for alle ansatte. - Opprykkskurs, professor- og forhåndsvurdering
Gjennomfør jevnlig opprykkskurs, med forvurdering av CV og kompetanse. Større kunnskap om hva som skal til for å for å bli professor gagner både kvinner og menn. - Publiseringsstøtte
Opprett ordninger for publiserings-støtte, enten i form av skriveverksted, eller ekstra tid og fokus på skriving. Publikasjoner driver en forskerkarriere framover. - Mentorordninger
Mentorordninger er en vel dokumentert metode for utvikling og overføring av kunnskap. - Lete- og finnekomitéer
Finn og oppfordre kompetente kvinner til å søke aktuelle stillinger.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 23. november 2024, kl. 09.20 CET