Personvernerklæring
Denne personvernerklæringen beskriver hvordan Forskningsrådet behandler personopplysninger.
Forskningsrådet ivaretar personvern ved å etterleve den norske personopplysningsloven og det sameuropeiske regelverket for personvern som loven implementerer i norsk rett (GDPR).
Forskningsrådet ved administrerende direktør har ansvaret for hvordan vi behandler personopplysninger. Vi er ansvarlige når vi enten alene, eller sammen med andre, bestemmer hvorfor og hvordan personopplysninger skal behandles. Vi kan også være ansvarlige hvis loven krever det.
Forskningsrådet er databehandler når vi behandler personopplysninger på vegne av en behandlingsansvarlig.
Denne personvernerklæringen er strukturert tematisk som spørsmål og blir oppdatert fortløpende. Dato for sist denne siden ble oppdatert finner du helt nederst på siden.
Hvorfor behandler vi personopplysninger?
Fordi det er nødvendig når vi som nasjonalt utøvende forskningsstrategisk forvaltningsorgan, underlagt Kunnskapsdepartementet, skal oppfylle
- de overordnede formål og oppgaver vi er pålagt ved forskriften om våre vedtekter
- de underordnede formål, krav, føringer og prinsipper våre policyer fastsetter
- de atter underordnede rutiner og arbeidsoppgaver våre prosedyrer fastsetter
Når behandler vi personopplysninger?
Når vårt arbeid med å oppfylle våre vedtekter, policyer og prosedyrer krever det. For eksempel behandler vi personopplysninger når vi
- har besøkende på nettsidene våre
- behandler søknader om økonomisk støtte
- behandler klager
- følger opp de som mottar økonomisk støtte
- arrangerer kurs, seminar eller andre arrangementer
- har møter
- behandler søknader på stillinger vi utlyser
- rekrutterer og følger opp de som er ansatt hos oss eller oppdragstaker for oss
- kommuniserer
- behandler forespørsler om innsyn etter offentlighetsloven
Hvilke personopplysninger behandler vi?
Hvilke personopplysninger vi til enhver tid har samlet inn og behandler vil variere løpende med de behandlingene vi foretar.
Eksempler på personopplysninger vi vil samle inn når vi foretar behandlinger er: navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, fødselsnummer, arbeidsgiver, CV, timerater, timelister for utført arbeid, og personlige eller profesjonelle tilknytninger ved habilitetsvurderinger.
Hvordan behandler vi personopplysninger?
Vi behandler personopplysninger i tråd med våre policyer og prosedyrer. Mest relevante er policyen for personvern, policyen for sikring, prosedyren for behandling av personopplysninger og prosedyren for informasjonssikkerhet.
Vi dokumenterer alle våre behandlinger av personopplysninger og informerer vårt personvernombud før vi starter disse behandlingene.
Vi jobber aktivt for å ivareta personvernet ditt, slik at vi kan oppfylle våre plikter og hjelpe deg med å bruke rettighetene dine.
Vi behandler og lagrer kun de opplysningene om deg som er nødvendige for behandlingen eller som loven krever, for eksempel i henhold til arkivloven.
Mer informasjon under hver mellomtittel her:
Ved søknadsbehandling, vurdering og oppfølging av prosjekter
Vi lagrer personopplysninger for å behandle søknader, vurdere og følge opp prosjekter som har fått støtte, og kontrollere hvordan midlene brukes. Opplysningene lagres i det elektroniske søknadssystemet eSøknad gjennom Mitt nettsted og i arkivsystemet ACOS Websak.
Vi lagrer ulike typer opplysninger, avhengig av hvilken rolle du har. Generelt lagres navn, fødselsnummer, e-postadresse, stilling, arbeidssted og rolle i prosjektet. Hvis du er ansatt, ekspert, styremedlem eller mottar honorar fra Forskningsrådet, lagrer vi også informasjon nødvendig for utbetaling av honorar. Dette inkluderer fødselsnummer eller eventuelt D-nummer. Opplysningene lagres i Agresso, som er systemet vårt for økonomistyring. Vi registrerer informasjon for å kunne utbetale honorarer og rapportere til myndighetene.
For fageksperter registreres også informasjon knyttet til tidligere vurderingsoppdrag. For å finne nye fageksperter benyttes ofte flere eksterne nettbaserte kilder, blant annet: Expert Lookup, Google Scholar author search tool, Pindena, Web of Science og Scopus.
Expert Lookup bruker kunstig intelligens til å hjelpe Forskningsrådet med å velge de rette ekspertene. Målet er å finne den best mulige matchen mellom forskningsprosjektets behov og ekspertpanelets kompetanse. Forskningsrådet bestemmer manuelt hvilke eksperter som skal oppnevnes og hvilket panel som skal vurdere søknaden.
Prosessen fungerer slik: Forskningsrådet legger inn informasjon via et sikret API levert av Elsevier. De laster opp prosjekttittel, sammendrag, mål, prosjektnummer og navn på prosjektleder. API-et forbinder Forskningsrådets database med Elseviers database. Basert på denne informasjonen lager Expert Lookup et unikt fingeravtrykk som hjelper med å søke etter passende eksperter til ekspertpanelet. Denne informasjonen sammenlignes med Elseviers database (Scopus), som har mye data om publikasjoner og akademisk bakgrunn fra offentlig informasjon. Forskningsrådet får tilgang til resultatene fra Expert Lookup via en nettklient, som er passordbeskyttet.
Personopplysningene dine knyttet til søknadsbehandling og prosjektoppfølging blir som hovedregel lagret og slettet i henhold til Forskningsrådets arkivprosedyrer som følger krav fra lov/forskrift.
Når du bruker nettsidene våre
Nettstatistikk
Når du besøker Forskningsrådets nettsider, registrerer vi IP-adressen din. Vi behandler opplysningene anonymt, så vi kan ikke knytte dem til deg som person. Vi samler inn disse opplysningene for å lage statistikk. Statistikken hjelper oss å forstå hvordan vi kan forbedre nettsidene. Vi får innsikt i hvor mange som besøker hver side, hvor lenge dere er på sidene, hvilke nettsteder dere kommer fra og hvilke nettlesere dere bruker.
Webanalyse og informasjonskapsler
Vi bruker analyseverktøy fra Google Analytics og Hotjar på vår hovedside forskningsradet.no. Ved å lukke meldingsboken som kommer opp når du besøker nettsiden, samtykker du i bruken vår av informasjonskapsler ("cookies"), og du samtykker i at Google Analytics sine retningslinjer for personvern også gjelder for denne behandlingen.
Google Analytics er satt opp slik at IP-adressene kun behandles i anonymisert form. Analyseverktøyet Hotjar bruker en informasjonskapsel som sporer trafikken på forskningsradet.no.
Informasjonskapsler er små tekstfiler som plasseres på datamaskinen din når du laster ned en nettside. Vi bruker informasjonskapsler til å generere statistikk og til webanalyse for å tilrettelegge for best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse på nettsidene.
De fleste nettlesere er innstilt slik at de automatisk godtar informasjonskapsler. Dersom du ikke godtar at det brukes informasjonskapsler, må du endre innstillingene i nettleseren din. Hvis du deaktiverer informasjonskapsler vil det kunne føre til at funksjonaliteten på nettstedet begrenses. Du kan lese mer om informasjonskapsler på blant annet www.allaboutcookies.org og www.cookiepedia.co.uk.
Her er en tabell som viser de informasjonskapslene som våre nettsider bruker:
Navn | Beskrivelse | Varighet |
_hjIncludedInSample | Informasjonskapsel som lar Hotjar få vite om en besøkende er inkludert i et utvalg, og brukes til å generere trakter. | |
Strømming
Til strømming av arrangementer bruker vi VBrick Systems Inc. og YouTube. Din bruk av disse funksjonene er underlagt personvernerklæringene til selskapene som leverer dem.
Sosiale medier
Nettsidene inneholder lenker til våre profilsider på de sosiale mediene Facebook, LinkedIn og Twitter. Din bruk av disse funksjonene er underlagt personvernerklæringene til selskapene som leverer tjenesten.
Forskningsrådets chat-robot
Forskningsrådets chat-robot svarer på generelle spørsmål ved å bruke informasjon fra forskningsradet.no
- Vi lagrer samtalen din i opptil 30 dager for å kunne gjenfinne spørsmål og forbedre oss.
- Av personvernhensyn ber vi deg om å ikke skrive personopplysninger.
- IP-adressen lagres ikke.
- Chat-roboten er en anonym tjeneste.
Databehandlere for våre nettsider
Epinova AS og Optimizely er som leverandør av drift og vedlikehold databehandler for vår hovednettside www.forskningsradet.no og www.nysgjerrigper.no. Google Analytics og Hotjar er som leverandører av analyseverktøy også databehandlere for denne siden.
Når du er i kontakt med oss
Nyhetsbrev
Du kan abonnere på elektroniske nyhetsbrev fra Forskningsrådet. For å kunne sende e-post til rett mottaker må vi lagre e-postadressen.
Du trenger ikke gi annen informasjon, men du kan velge å gjøre det hvis du vil. Hvis du ønsker å avslutte abonnementet ditt, kan du enkelt gjøre det ved å melde deg av på nettsiden eller via en lenke i nyhetsbrevet.
Forskningsrådet, Skattefunn, Horisont2020, Nysgjerrigper og Forskningsdagene bruker Microsoft Dynamics 365 CRM-system til å administrere og sende ut nyhetsbrev og lignende informasjon. Dataene om nyhetsbrevabonnenter lagres i CRM-systemet. Formålet med behandlingen av personopplysninger i CRM-systemet er vedlikehold og oppdatering av kontaktopplysninger.
Personopplysningene vi bruker til utsending av nyhetsbrev slettes så snart du sier opp abonnementet ditt.
Påmeldinger
I forbindelse med påmeldinger til ulike arrangementer, bruker vi en elektronisk påmeldingsløsning fra Pindena. I tillegg har vi rammeavtaler med tre arrangementsbyråer (Gambit H+K og Medvind Eventbyrå og Kite Kommunikasjon Event AS) som har egne påmeldingsløsninger for arrangementer de håndterer for oss.
Når du melder deg på, lagrer vi informasjonen du gir oss. Vi bruker denne informasjonen for å administrere påmeldingen din, organisere deltakelsen din og evaluere arrangementet i etterkant.
Data fra Pindena lagres i tillegg i Forskningsrådets CRM-system. Microsoft Dynamics 365. Formålet med behandlingen av personopplysninger i CRM-system er blant annet vedlikehold og oppdatering av kontaktopplysninger, kartlegging og analyse av aktiviteter og arrangementer som tilbys brukere av systemet, samt å utføre nødvendig administrasjon for gjennomføring av arrangementer (herunder dokumentering av deltagelse) og mobilisering.
Spørreundersøkelser/datainnsamling
Vi bruker SurveyXact og Microsoft Forms i forbindelse med gjennomføring av spørreundersøkelser og annen datainnsamling fra brukerne av våre tjenester.
Vi bruker også Kantar som leverandør av og databehandler for spørreundersøkelser blant brukerne av tjenestene våre. Svarene blir da tilgjengelig for Kantar, og kun i anonymisert form tilgjengelig for oss. Kantar sletter svarene når avtalen om gjennomføring av en undersøkelse avsluttes, senest innen to år eller før hvis vi instruerer de om det.
Å svare på spørreundersøkelsene er frivillig. Mottakere av undersøkelsene kan enkelt reservere seg mot å få tilsendt slike undersøkelser i framtida.
For å kunne sende ut elektroniske henvendelser om spørreundersøkelser behandler vi navn og e-postadresser. Navn og e-postadresser henter vi da fra vårt personregister over brukere av våre tjenester, vårt register over abonnenter på nyhetsbrev, samt påmeldte til våre arrangementer og CRM-systemet.
Forskningsrådet behandler personopplysninger basert på vår berettigede interesse, i tråd med GDPR artikkel 6 (1) bokstav f. Dette betyr at vi kan behandle personopplysninger hvis det er nødvendig for å ivareta en viktig interesse som er viktigere enn hensynet til den enkeltes personvern. Vår hovedinteresse er å forbedre vår rolle som nasjonalt forskningsstrategisk forvaltningsorgan, noe vi mener vil gavne både våre brukere og samfunnet. Vi mener denne interessen veier tyngre enn hensynet til personvernet. Dersom du ønsker mer informasjon om hvordan vi har vurdert dette, kan vi gi deg detaljer på forespørsel.
Data om fageksperter rekruttert via Microsoft Forms lagres i Forskningsrådets CRM-system, Microsoft Dynamics 365, for vedlikehold og oppdatering av kontaktopplysninger i inntil fem år fra påmeldingstidspunktet.
Høringer
Høringssystemet er Forskningsrådets verktøy for å gjennomføre offentlige høringer, i henhold til utredningsinstruksen. Forskningsrådet håndterer følgende personopplysninger i systemet: obligatoriske opplysninger er navnet ditt, e-postadressen din og IP-adressen din. Det er valgfritt å oppgi arbeidssted og stilling. Høringsuttalelser er offentlig tilgjengelige, og vi publiserer dem kontinuerlig på forskningsradet.no. Derfor skal du ikke inkludere annen personlig informasjon i høringssvaret ditt. Etter høringen sammenstiller vi uttalelsene i en rapport for videre behandling.
Høringsuttalelser lagres for framtida. Vi arkiverer dem sammen med opplysningene du har registrert om deg selv ved innsending. Hvis du har sendt inn en uttalelse ved en feil, ønsker å trekke den tilbake eller vil endre noe, kan du kontakte oss på post@forskningsradet.no. Du kan se høringsuttalelsene dine på udir.no/høyringar i tre år etter høringsfristen. Etter tre år er de ikke tilgjengelige på nettsidene våre, men du kan be om innsyn ved å sende en e-post til post@forskningsradet.no.
Når vi behandler forespørsler om innsyn i offentlige dokumenter
Når vi mottar forespørsler om innsyn i offentlige dokumenter, gir vi ut personopplysninger i henhold til offentlighetsloven og forvaltningsloven. Vi har spesielle sikkerhetstiltak og rutiner for å beskytte sensitiv informasjon i arkivet, som spesielt gjelder sensitive personopplysninger.
Vi er pålagt å gjøre de offentlige journalene våre tilgjengelige for allmennheten på internett via offentlig elektronisk postjournal (OEP)/eInnsyn. I offentlighetsforskriften § 7, jf. § 6 fjerde ledd, er det spesifisert en del opplysninger som ikke skal gå fram av offentlige journaler og journaler som blir lagt ut på nettet. Personnavn kan ikke søkes fram i OEP/eInnsyn etter at oppføringen er mer enn ett år gammel.
For statistikk- og analyseformål
Vi gir råd til regjeringen og departementene om forskningspolitikk. For å kunne gi gode råd, trenger vi oppdatert kunnskap basert på statistikk og analyser. Derfor har vi laget et datavarehus som samler inn data, inkludert personopplysninger, fra våre interne systemer: det elektroniske søknadssystemet, arkivsystemet, økonomisystemet og Cristin.
Vi bruker datavarehuset til å lage rapporter og statistikker om forsknings- og utviklingsbevilgninger, og analysene baserer seg på samlede data. Datavarehuset er også grunnen til at vi kan publisere informasjon om søknader og prosjekter. Vi offentliggjør navn og tittel på prosjektledere for finansierte prosjekter på vår nettside, på DIFIs datahotell og i Prosjektbanken, sammen med sammendrag av prosjektene.
Institusjonene får utlevert informasjon om sine egne søknader og prosjekter, inkludert navn og tittel på prosjektledere, enten prosjektet har fått bevilgning eller ikke.
Vi har også ansvaret for behandlingen av personopplysninger i arbeidet med å samle inn, utarbeide, utvikle, presentere og gjøre tilgjengelig FoU-statistikk for Norge. NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) utarbeider FoU-statistikken og opptrer som databehandler av personopplysninger i dette arbeidet. Forskningsrådet og NIFU har inngått en skriftlig avtale som regulerer databehandleroppdraget.
Følgende opplysninger behandles som ledd i sammenstillingen av registrene:
- Forskerpersonalregisteret: navn, stillingsopplysninger (tittel, stillingskode og stillingsprosent), institutt-tilknytning (institusjon/ fakultet/ avdeling/ institutt), fagtilhørighet, grad, fag, år og sted for avlagt embetseksamen. Doktorgrad og år for disputas. Opplysningene innhentes årlig fra universiteter, høyskoler, forskningsinstitusjoner og helseforetak.
- Doktorgradsregisteret: navn, kjønn, alder, nasjonalitet, utdanning (embetseksamen eller tilsvarende), utdanningssted, utdanningsår, type grad (tittel), år/måned for disputas, sted for grad (lærested/ fakultet), fagområde for grad. Opplysningene innhentes to ganger i året fra doktorgradsutstedende institusjoner og fra Forskningsrådets sakssystem, som viser oversikt over stipendiatstillinger vi finansierer.
- Utlevering av personopplysninger fra forskerpersonalregisteret og doktorgradsregisteret kan kun skje til forskningsorganisasjoner som er godkjent av Forskningsrådet, og er begrenset til statistikk-, forsknings- og analyseformål.
Dersom du søker på en utlyst stilling eller er arbeidstaker hos oss
Vi behandler personopplysninger om våre ansatte for å administrere lønn og arbeidsforhold. Vi behandler personopplysningene dine i systemene våre for å sikre rettighetene dine som ansatt. Dette hjelper oss også med å oppfylle våre forpliktelser som arbeidsgiver. I tillegg trenger vi opplysningene for at du skal kunne utføre jobben din. Vi registrerer nødvendige opplysninger for å utbetale lønn, som for eksempel basisdata, lønnsnivå, tidsregistrering, skatteprosent, hvilken kommune du betaler skatt til og om du er medlem av en fagforening. Andre opplysninger om deg som ansatt er relatert til arbeidsinstruksen din og til eventuelle tilrettelegginger du trenger i jobben.
Dersom du søker jobb hos oss, trenger vi å behandle opplysninger om deg for å vurdere din søknad.
Personopplysninger om deg behandles i Forskningsrådets elektroniske systemer. I tillegg kan vi ha opplysninger om deg i papirdokumenter. Du vil også legge igjen elektroniske spor ved bruk av adgangskort, IT-systemer, digitale verktøy osv.
Alle stillingssøknadene blir journalført i Forskningsrådets postjournal og lagres i arkivet i cirka ett år før de makuleres. Journalopplysninger slettes ikke, men er skjermet i Offentlig elektronisk postjournal (dvs. personnavn/navn på søker fremkommer ikke). Unntak gjelder for stillingssøknader på avdelingsdirektørnivå, som bevares.
Sletterutiner for personopplysninger følger regnskapsloven og arkivloven.
For dokumenter som har varig virkning på ansettelses- eller lønnsforhold er Forskningsrådet underlagt arkiveringsplikten i arkivloven, slik at personopplysninger i utgangspunktet ikke kan slettes uten uttalelse fra Riksarkivaren. Dette gjelder selv etter arbeidsforholdets opphør.
Alle tidligere og nåværende ansatte har en personalmappe i vårt arkivsystem. Her blir blant annet stillingssøknaden arkivert/oppbevart.
Personalmapper skal bevares (det vil si at stillingssøknaden ikke blir slettet eller makulert). Personalmapper blir ryddet ved utløp av arbeidsforholdet.
Tilgangen begrenset til tjenstlig behov.
I hovedsak behandles ansattes personopplysninger i følgende systemer (opplistingen er ikke uttømmende):
HR Manager
System for rekruttering. Her behandles opplysninger om personer som søker på stillinger hos oss. Verktøyet leveres og driftes av HR Manager AS som er databehandler for verktøyet.
Saksbehandlings- og arkivsystem
Her behandles bl.a. ansettelsessaker og personalsaker. Ved ansettelse opprettes det en personalmappe i vårt saksbehandler- og arkivsystem som inneholder dokumenter som har betydning for ditt arbeidsforhold og pensjon.
Adgangskontroll
Opplysninger om deg vil være registret i adgangskontrollsystemet for at du skal få tilgang til Forskningsrådets bygg og rom ved hjelp av ditt ansattkort.
Krise og beredskapssystem
Styringssystem for sikkerhet og beredskap. Opplysninger om deg vil være registrert her for at vi skal ha mulighet til å kontakte deg raskt ved en eventuell krise eller uønsket hendelse.
Økonomi og personalsystem
Her behandles dine personopplysninger for å sikre dine rettigheter og plikter med hensyn til lønn, ferie, avspasering m.m.
Office 365
Samhandlingsløsning. Her behandles opplysninger om deg for å gi deg tilgang til bl.a. Sharepoint.
Reiseoperatør
Opplysningene om deg vil bli behandlet for å kunne gjennomføre bestilling av tjenestereiser.
Andre elektroniske systemer som vi behandler personopplysninger om ansatte i:
- e-postløsning
- løsning for telefon og videokonferanse
- sakshåndteringssystem for behandling av saker og bestillinger til driftsavdelingen
- sentralbord – distribuering av samtaler
- sakshåndteringssystem
- system for romfordeling og timeplanlegging
I tillegg kan opplysninger om deg bli behandlet i systemer knyttet til bestemte roller eller tjenester ved Forskningsrådet. Dette kan bl.a. gjelde følgende systemer
- verktøy for opptak og publisering
- verktøy for webmøter
- verktøy for opptak, streaming og publisering
- avvikssystem
- system for administrasjon av og støtte til forskningsprosjekter
Hvordan ivaretar vi personopplysningers sikkerhet?
Vi ivaretar personopplysningenes sikkerhet ved å forvalte de i henhold til våre interne prosedyrer for informasjonssikkerhet, og vår prosedyre for behandling av personopplysninger.
Våre prosedyrer styrer blant annet hvordan vi organiserer vårt arbeid med informasjonssikkerhet, foretar sikker lagring, krypterer eller på annen måte maskerer data, etablerer og opprettholder fysiske og elektroniske tilgangsbegrensninger, kommuniserer, tilpasser relaterte anskaffelser, følger opp involverte leverandører, og håndterer hendelser som skulle oppstå.
Som klar hovedregel gis tilgang til personopplysninger kun til personer som har et konkret behov for slik tilgang i sammenheng med sitt arbeid for oss.
Vi gjennomfører regelmessige risiko- og sårbarhetsanalyser av vårt arbeid med personvern, informasjonssikkerhet og it-systemene vi benytter, og vi tilpasser vårt arbeid i tråd med analysenes resultater. I vårt arbeid med dette bistås vi blant annet av vår avdeling for internrevisjon og av vårt personvernombud.
Hvordan deler vi personopplysninger med andre?
Vi deler personopplysninger med våre databehandlere, andre behandlingsansvarlige, og andre offentlige organer. Vi gjør dette på grunnlag av henholdsvis; databehandleravtale, avtale om delt behandlingsansvar, lov/forskrift, eller et tilsvarende rettslig grunnlag.
Hvis vi behandler personopplysninger utenfor Norge, men innenfor EU/EØS-området for øvrig, ivaretar vi personvernet ved å følge; personopplysningsloven, personvernreglene som gjelder innen EU/EØS, og eventuelle relevante nasjonsspesifikke regler på området.
Hvis vi behandler personopplysninger utenfor EU/EØS-området, ivaretar vi i tillegg personvernet ved å bare overføre personopplysninger til parter som enten; mottar og behandler opplysningene i et land som på forhånd er anerkjent som trygt nok av Europakommisjonen, eller er underlagt eller har signert en databehandleravtale som inneholder standard personvernbestemmelser vedtatt av Europakommisjonen eller tilsvarende, eller på forhånd er sertifisert gjennom EU-US Privacy Shield ordningen.
Vi etterser at de vi deler personopplysningene med behandler opplysningene i tråd med de pliktene de har i henhold til lovverket og grunnlaget for delingen.
Våre plikter
Når vi behandler personopplysninger har vi blant annet plikt til å
- fastsette et rimelig og nødvendig formål for behandlingen
- sikre et korrekt rettslig behandlingsgrunnlag for behandlingen
- informere om behandlingen på en kortfattet, åpen, forståelig og lett tilgjengelig måte
- legge til rette for at registrerte personer kan utøve sine rettigheter
- rette opplysninger som er feil eller ufullstendige
- slette opplysninger når formålet er oppfylt og vi ikke er pålagt videre lagring ved lov/forskrift
- gjennomføre personvernkonsekvensvurdering når det er sannsynlig at behandlingen vil kunne medføre en høy risiko for de registrertes rettigheter og friheter
- ta hensyn til personvern ved utvikling av våre tjenester og løsninger (innebygd personvern)
- etablere internkontroll for å sikre og vise at vi følger personopplysningsloven
- ivareta informasjonssikkerheten til registrerte personopplysninger
- føre protokoll over behandlingsaktiviteter vi er behandlingsansvarlig eller databehandler for
- inngå databehandleravtale når vi benytter en databehandler eller selv er databehandler
- håndtere avvik som oppstår i forbindelse med behandlingen, melde avvik til datatilsynet når og slik vi er pålagt dette, og sikre informasjon til de berørte personene
- ivareta personvernet dersom vi gjør overføring av opplysninger til utlandet
Som offentlig organ plikter vi å ha et personvernombud som skal holdes løpende informert om våre behandlinger, arbeide for å ivareta de registrertes interesser, og være vårt kontaktpunkt mot Datatilsynet.
Dine rettigheter
Du har rett til
- innsyn i dine personopplysninger som vi behandler
- retting eller supplering hvis de er uriktige eller ufullstendige
- sletting hvis vi behandler uten korrekt rettslig grunnlag (vær imidlertid oppmerksom på at det gjelder enkelte unntak fra retten, som når vi ved lov er pålagt fortsatt lagring)
- begrensning av behandlingen imens vi arbeider med å avklare ditt spørsmål om rettslig grunnlag, avgjøre din protest mot behandling, eller utsette/begrense sletting
- å trekke tilbake ditt samtykke dersom du har gitt dette til oss som grunnlag for en behandling
- å protestere mot behandlingen hvis den ikke baseres på samtykke, avtale eller rettslig plikt, grunnlaget er enten offentlig interesse eller utøvelse av offentlig myndighet (GDPR Art. 6 (1) bokstav e), eller interesseavveining (samme artikkels bokstav f), og behandlingen ikke er nødvendig for å beskytte vitale interesser. Du kan i tillegg alltid protestere mot direkte eller tilpasset markedsføring.
- flyttbare data i et strukturert alminnelig og maskinlesbart format, dersom de behandles basert på samtykke/avtale og det er du selv som har gitt de til oss. Vi utleverer kun når vi kan fastslå din identitet, sikre opplysningene ved kryptering, og påse at det ikke krenker andre individers rettigheter eller friheter. Utleveringen skal være uten kostnad/gebyr for deg med mindre vi kan påvise at det er grunnløst eller overdrevet. (vær imidlertid oppmerksom på at denne retten hovedsakelig er ment å beskytte forbrukere i kommersielle forhold slik som bytte mellom tjenesteleverandører, slik at den kun i enkelte tilfeller vil kunne være aktuell i forhold til våre behandlinger)
- informasjon om vår behandling av personopplysninger på en kortfattet, åpen, forståelig og lett tilgjengelig måte
- automatiserte avgjørelser som ikke både er; helautomatiske (det vil si uavhengig av menneskers reelle påvirkning), og har rettsvirkninger for deg (det vil si styrer dine rettigheter eller plikter). Dette gjelder likevel ikke hvis avgjørelsen er; basert på samtykke, nødvendig for å inngå eller gjennomføre en avtale, eller er hjemlet i en lov som sikrer individets interesser. Vi skal ved slike avgjørelser iverksette tiltak for å sikre dine interesser, og du skal ha rett til å; si din mening, si imot avgjørelsen, og kreve at et menneske går igjennom avgjørelsen.
Når du kontakter oss for å benytte dine rettigheter skal vi svare deg uten ugrunnet opphold, og senest innen 30 dager.
Vi gjør oppmerksom på at dine rettigheter i det enkelte tilfelle vil kunne være begrenset av vilkår eller krav vi er pålagt å følge ved lov/forskrift eller tilsvarende rettslig grunnlag. Dette vil vi vurdere konkret og informere deg om for hvert enkelt tilfelle når du kontakter oss for å utøve dine rettigheter.
Hvordan kontakter du oss om personvern?
Hvis du har spørsmål om hvordan vi behandler personopplysninger, eller ønsker å benytte deg av dine rettigheter, kan du kontakte Forskningsrådet på
e-post: post@forskningsradet.no
telefon: +47 22 03 70 00
brevpost: Forskningsrådet, Postboks 564, 1327 Lysaker
Forskningsrådets personvernombud skal sørge for at vi beskytter personvernet til alle som vi behandler personopplysninger om. Ombudet gir råd om hvilke plikter vi har, og hvilke rettigheter du har. I tillegg er ombudet vårt kontaktpunkt mot Datatilsynet.
Du kan ta kontakt med personvernombudet vårt på e-postadressen personvern@forskningsradet.no.
Hvordan klager du på vår behandling av personopplysninger?
Datatilsynet er tilsynsmyndighet for vår behandling av personopplysninger.
Ved spørsmål om vår behandling av personopplysninger anbefaler Datatilsynet at du først tar kontakt med oss for å forsøke å avklare spørsmålet. Dersom du ikke er fornøyd med avklaringen, og ønsker å klage, anbefaler Datatilsynet at du først tar kontakt med vårt personvernombud.
Dersom du etter kontakt med vårt personvernombud fortsatt ønsker å klage på noe du mener er et regelbrudd gir Datatilsynet god informasjon på sin nettside om hvordan du kan klage til Datatilsynet på vår behandling.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 06.25 CET